Blogginlägg från 2013-05-02

Kajsa Grytts röst en oslipad diamant

Postad: 2013-05-02 07:57
Kategori: Rockmagasinet Live



Den här recensionen publicerades ursprungligen i Nerikes Allehanda 1/12 1988

KAJSA & MALENA
Rockmagasinet/Kulturhuset, Örebro 29 november 1988


Jag minns på rak arm inte det exakta datumet men Kajsa Grytts och Malena Jönssons konsert på dåvarande Rockmagasinet i början på oktober förra året var en av konserthöjdpunkterna 1988. Då tog de publiken med en lågmäld storm med hjälp av bara akustisk gitarr, piano och röst.
   I tisdagskväll var de tillbaka pÃ¥ samma scen som numera bär namnet Kulturhuset. Även förutsättningarna var annorlunda. PÃ¥ den turné som inleddes förra veckan har Kajsa & Malena den här gÃ¥ngen valt att omge sig med ett kompband.
   Ambitionen var glädjande nog inte att pÃ¥ scen reproducera det sound som förekommer pÃ¥ deras nyligen utgivna album "Den andra världen". En skiva som är den perfekta balansgÃ¥ngen mellan teknologi och innerlighet.
   Jag hissade varningsflagg innan skivan kom och det fanns även ett uns av tvivel när jag den vinterkalla kvällen begav mig till Kulturhuset i tisdags.
   Albumet frÃ¥n vilken majoriteten av den nuvarande scenrepertoaren var hämtad är sÃ¥ lyhört arrangerad och smakfullt producerad att det onekligen var en svÃ¥r uppgift att översätta den till scenmagi.
   Dessutom befinner sig Kajsa & Malenas bÃ¥da producenter, Backa Hans Eriksson och Anders Herrlin, pÃ¥ andra turnéer med större artister som Ulf Lundell respektive Roxette.
   Men 2/3-delar av kompet var ändÃ¥ rutinerat och välkänt i form av Werner ModiggÃ¥rd, trummor, och Matts Alsberg, bas. Det var dock den för mig okände gitarristen Torbjörn Löfman som överraskade mest med sin stundtals ljuvligt ljudande slidegitarr.
   Mycket av materialet pÃ¥ albumet är programmerade synthar och trummaskiner men Kajsa & Malena gjorde aldrig nÃ¥got försök att likna det soundet med levande musiker bredvid sig.
   Men med sÃ¥ mÃ¥nga särklassiga lÃ¥tar pÃ¥ repertoaren sÃ¥ spelade det ingen roll attdet blev lite tyngre och mer handfast. ModiggÃ¥rd kunde dock ibland bli lite väl muskulös i sitt trumspel.
   Ovädret i södra Sverige hade försenat tekniker och teknik men trots nÃ¥gra fÃ¥ rundgÃ¥ngstendenser fungerade allt mirakulöst under konserten. SÃ¥ng och piano var härligt framträdande.
   Kajsa Grytts röst var en oslipad diamant som kunde sjunga sÃ¥ simpla böner som "Kom tillbaks" pÃ¥ mÃ¥nga olika sätt. OK, även lite falskklingande utan att det störde.
   Det var givetvis en styrka bÃ¥de i materialet och hos artisterna själva att kunna arrangera om lÃ¥tarna efter nya förutsättningar.
   Den blandande publiken pÃ¥ Kulturhuset gillade uppenbart de nya lÃ¥tarna men älskade ocksÃ¥ de tre lÃ¥tarna frÃ¥n det förra albumet. Bland annat en snabbare men ändÃ¥ helt gudomlig version av "Han säger".
   Efter nÃ¥gra hejdlösa covers som extralÃ¥tar, bland annat Tant Struls gamla "Slicka mig ren", avslutades konserten pÃ¥ ett mycket koncentrerat sätt med "Brev frÃ¥n ett torg". Kajsas ensamma och gripande röst till Malenas ljuvliga pianospel.
   "Jag vet inte vad sanning är?" sjöng hon som sista textrader. Sanning är att Kajsa & Malenas konsert var en bländande fullträff.

Kajsa Grytt, gitarr och sång
Malena Jönsson, keyboards
Werner Modiggård, trummor
Matts Alsberg, bas
Torbjörn Löfman, gitarr

LÃ¥tarna:
Blå måne
DÃ¥ fanns bara du och jag
Ensam september
Kom tillbaks
Bli min
I den ljusa kvällen
Säg att du sjunger än
Om du kunde sig mig
Hon
Han säger
NÃ¥gonstans
Vatten och sand

Extralåtar
Jolene
It makes no difference
Slicka mej ren
Brev från ett torg

/ HÃ¥kan




Beatles (63)
Blogg (530)
Feber (5)
Filmklipp (131)
Jul (80)
Konserter (243)
Larm (20)
Listor (57)
Maxi12" (35)
Minns (177)
Pubrock (13)
Stiff (49)

<< Maj 2013 >>
Må Ti On To Fr Lö Sö
    1 2 3 4 5
6 7 8 9 10 11 12
13 14 15 16 17 18 19
20 21 22 23 24 25 26
27 28 29 30 31    

Anders Welander 19/10: The Howlers från Kristianstad spelade in Suzie Q före både Rolling Stones och...

Mikael Wigström 13/10: Så fint skrivet,,har ju följt nick sedan han började,,och han är fortfarande...

Mikael Bodin 11/10: Jag var också på plats i den bastuliknande arenan och fick uppleva vad som ver...

Mikael Bodin 11/10: Jag var pÃ¥ en av Tyrolspelningarna och en pÃ¥ TrädgÃ¥rn i Göteborg och kan hÃ...

Hanna B 18/09: Hej Håkan! Min uppfattning av kvällen på Frimis var snarare att folk var där...

Peter Forss 5/09: Jag minns låten som "Stop" från LP:n Supersession. Här en spotifylänk till ...

Per H 28/08: Omräknat till dagens penningvärde är det 213 kr, det får man inte många kon...

Per Erik Ahlqvist 28/08: Hej Håkan! Jag har undrat över en sak med just Fluru. De släpte sin debutsing...

Bengt Gustafsson 17/08: Hej Visst kan Bruce varit missnöjd med Rendezvous. Men den spelades live 57 gÃ...

Peter 2/07: Nja, Honeycombs hade ju en hit till: That´s the way som jag tror hamnade på Ti...

Jag är född 1952. Skrev min första recension i januari 1970. Har medverkat regelbundet i Nerikes Allehanda i över 45 år med recensioner, krönikor, artiklar och intervjuer. I nästan samtliga fall har det handlat om musik och ur mitt långa liv som skribent har jag hämtat många anekdoter som kommer förekomma här. Med popmusikens historia som grund berättar jag också om egna erfarenheter under den långa resan. Från 50-talet till idag. Plus utförliga recensioner av både konserter, skivor, dvd och böcker. Vill du/ni få er senaste skiva recenserad? Mejla mig, så får ni adress. Håkans Pop hade premiär 22 augusti 2007 och har sedan fyllts på med både nyskrivna artiklar och arkivmaterial från 1971 och framåt. E-posta mig.