Blogginlägg från 2016-04-15

Underbart samspel mellan Richard och Olle

Postad: 2016-04-15 10:57
Kategori: Live-recensioner


Bilder: Anders Erkman
Bild: Carina Österling

LINDGREN & UNENGE
East West Sushi, Örebro 14 april 2016
Konsertlängd: 21:16-21:53 och 22:04-22:40 (73 min)
Min plats: Stående i baren ca 7 meter till höger om scenen.


Lindgren & Unenge. Aldrig tidigare har skåningen Richard Lindgren och örebroaren Olle Unenge så bokstavligen uppträtt som en sammanflätad duo. Nästan som Simon & Garfunkel utan att dra några som helst musikaliska paralleller. Ändå har Richard och Olle som soloartister samma djupt intensiva rötter i den amerikanska singer/songwriter-historien. De har genom åren också samarbetat vid ett flertal tillfällen i många olika konstellationer. Men samtidigt är det också mycket som kreativt skiljer deras artistbanor åt, Olle skriver visor på svenska och Richard ägnar sig uteslutande åt det traditionellt amerikanska, och den spännande friktionen skulle på torsdagskvällen ge bränsle åt ett uppenbart intressant musikaliskt möte på East West Sushis lilla scen.
   BÃ¥de Richard och Olle har omfattande repertoarer bakom sig men framförallt befinner sig bÃ¥da just nu i lÃ¥ngt framskridna planer pÃ¥ nya lÃ¥tar och nya skivor. Vilket gjorde att torsdagskvällens nyfikenhet pÃ¥ dessa veteraner var större än vanligt. Med en dÃ¥res envishet har jag Ã¥r tillbaka upprepat mitt nyhetstörstande mantra att jag pÃ¥ konsert vill bli överraskad, förvÃ¥nad och till en viss punkt upphetsad men givetvis ocksÃ¥ imponerad. Under halvannan timme pÃ¥ torsdagskvällen fick jag nästan alla mina önskemÃ¥l tillfredsställda.
   Den förklarande presentationen "Ohörda sÃ¥nger frÃ¥n alla möjliga hÃ¥ll" gav förhoppningar om bÃ¥de överraskningar och nya oväntade höjdpunkter. Det var inte bara den intressanta lÃ¥tlistan (se nedan) som var nyckeln till konsertens alldeles underbara upplevelse.
   Efter minst sagt begränsade repetitioner och korta förberedelser var Richard och Olle pÃ¥ ett strÃ¥lande inspirerat humör som resulterade i ett underbart samarbete som skapades i samma stund som det hände. Att Olle är en flexibel och lyhörd ackompanjatör visste vi redan men att Richard med sin gitarr kunde dekorera de smÃ¥stilta arrangemangen med läckra kreativa instick kändes nytt och fräscht.
   En liten tjuvlyssning pÃ¥ de Italien-inspelade lÃ¥tarna till Richards nya album "Malmostoso" (ett italienskt uttryck som beskriver "en dysterkvist") skvallrar om nÃ¥got rockigare och till viss del Stones-influerat. PÃ¥ egen hand till bara ett akustiskt gitarrkomp blev Richard av förklarliga skäl en mer avskalad rockpoet än Mick Jagger... Dessutom visade det sig, när jag lusläser lÃ¥tlistan efter konsertens alla spännande ögonblick, att nÃ¥gra kommande albumlÃ¥tar fanns det inte plats för denna kväll.
   Däremot bjöd Richard pÃ¥ en ännu färskare nyskriven lÃ¥t, "Dunce's cap" (slutförd dagen före i Stockholm där Richard för övrigt köpte kepsen han bar pÃ¥ huvudet), som pÃ¥ ett perfekt sätt sparkade igÃ¥ng konserten. Distinkt och underbart.
   Olle sjöng däremot nÃ¥gra nyskrivna lÃ¥tar frÃ¥n ett kommande planerat album vars inspelningar sätter igÃ¥ng om nÃ¥gra veckor. Outsinligt inspirerad av sina grekiska besök fortsätter han dikta och musikaliskt skildra vardagliga saker som "Trestjärnig Metaxa" och "Pensionerade hippies" pÃ¥ sitt sedvanligt finurliga sätt. Dessutom gjorde han kanske inte sÃ¥ överraskande nÃ¥gra musikaliska besök i sitt kära Irland ("Galway shawl") och Skottland ("Dundee weaver") plus en ännu vackrare version av "Farväl vackra Sara" där samspelet var än mer magiskt och Richard plötsligt uppfann nÃ¥gra himmelska gitarrackord.
   Konserten avslutades sÃ¥ fint med en regelrätt duett i den fina irländska balladen "In the rare ould times". SÃ¥ trollbindande att jag helt enkelt glömde bort att notera klockslaget när konserten exakt slutade. Konsertlängden blev därmed en uppskattning.
   Men innan det var slut innehöll konserten, vars lÃ¥tlista nästan ("Don't think twice, it's alright" blev struken) till hundra procent stämde. Med bland annat Richards ofrÃ¥nkomliga hits, Robert Johnsons "From four till late", en energiskt intensiv version av Bob Dylans "Just like Tom Thumb's blues", Townes Van Zandts "Pancho & Lefty", Mississippi John Hurts "Make me a pallet on the floor" och Tom Waits tämligen okända pärla "I hope that I don't fall in love with you". LÃ¥tar som kanske blir aktuella när Richard och Olle idag och imorgon gÃ¥r in i en Malmöstudio och pÃ¥ tvÃ¥ dagar spelar in hela coveralbumet "A hobo's selection" som sedan snabbt ska mixas, mastras och ges ut i maj.

Dunce's cap
Trestjärnig Metaxa
Pancho & Lefty
Pensionerade hippies
Sundown on a lemon tree
Five pints and a wink from Gwendolyn
From four till late
Dundee weaver

Paus

Make me a pallet on the floor
Galway shawl
Just like Tom Thumb's blues
From Camden Town to Bleecker Street
Farväl vackra Sara
I hope that I don't fall in love with you
In the rare ould times



/ HÃ¥kan

Covers: Paul Thorn

Postad: 2016-04-15 07:58
Kategori: Cover-skivor

PAUL THORN: What the hell is goin' on? (Perpetual Obscurity/Thirty Tigers, 2012)

Intressanta covers med en fram till nu för mig obekant amerikansk artist som trots allt har givit ut skivor i nästan 20 år. När jag lyssnar på soundet på den här skivan, tung rockig soul (southern rock) med en slidegitarr som dominerar arrangemangen, är det inte så överraskande att upptäcka att Thorn ursprungligen härstammar från Mississippi. Det finns nämligen både blues, gospel och lite country i hans musik.
   När jag förutsättningslöst sprang pÃ¥ namnet Paul Thorn trodde jag i min enfald det var mainstream pop med dragning Ã¥t anonym jazz. Men jag kunde i mina funderingar inte ha mer fel... Men de udda inte sÃ¥ vanliga coverlÃ¥tarna väckte omedelbart ett intresse som sedan följde med under lyssnandet. Det är verkligen inga allmänt kända covers som Thorn med sitt stabila kompband gör storstilade och levande versioner av.
   Det doftar ofta swamprock och Louisiana om arrangemangen och Thorns röst. Musikermusik pÃ¥ rätt sätt där duktiga musiker fÃ¥r utrymme att visa sitt kunnande och sin energi. Ofta pÃ¥hejade av gospelkören McCrary Sisters. Inte sÃ¥ sällan tänker jag pÃ¥ en yngre och hungrigare Joe Cocker framför ett instrumentalt intressant komp där gitarristen Billy Hinds är den som glänser mest men även Michael Graham, pÃ¥ piano och orgel, tillför soundet väldigt mycket.
   Men gästartister som Elvin Bishop, gitarr pÃ¥ sin egen titellÃ¥t, och Delbert McClinton, sjunger pÃ¥ skivans enda originallÃ¥t, skänker ocksÃ¥ dignitet Ã¥t Thorns album. PÃ¥ den sistnämnda "Bull Mountain Bridge" gÃ¥r mina tankar Ã¥t engelska Free-hÃ¥llet. AllsÃ¥ngsrefräng, gospelkör, mäktigt slidegitarrsolo och accapella pÃ¥ slutet. Imponerande.
   Därför är det inte sÃ¥ konstigt att ocksÃ¥ hitta just en Free-lÃ¥t, "Walk in My Shadow", i Thorns repertoar här. Tungt tuggande riffgitarrer och det sitter en kraftfull röst i de stämbanden.
   Av alla snabba lÃ¥tar pÃ¥ skivan är "Jukin'" den kanske mest hitmässiga, perfekt välskriven av trion Al Anderson, Shawn Camp och Pat McLaughlin frÃ¥n superbandet World Famous Headliners.
   Men det finns ocksÃ¥ nÃ¥gra fina ballader som gör albumet varierat och underhÃ¥llande. Allen Toussaints "Wrong number" är soul med stort S och orgeln i centrum men den överträffas faktiskt av Donnie Fritts "She's Got a Crush on Me" som väl är avsedd att locka fram tÃ¥rarna hos lyssnaren.


1. Don't Let Me Down Again (Lindsey Buckingham)
1973. Från albumet "Buckingham Nicks" med Buckingham Nicks.
2. Snake Farm (Ray Wylie Hubbard)
2006. Från albumet med samma namn med låtskrivaren.
3. Shelter Me Lord (Buddy & Julie Miller)
2004. ("Shelter me") Från albumet "Universal United House of Prayer" med Buddy Miller.
4. Shed a Little Light (Foy Vance)
2007. Från albumet "Hope" med låtskrivaren.
5. What the Hell Is Goin' On? (Elvin Bishop)
2005. Från albumet "Gettin' the groove back" med låtskrivaren.
6. Small Town Talk (Rick Danko/Bobby Charles)
1972. Från albumet "Bobby Charles" med Bobby Charles.
7. Walk in My Shadow (Paul Rodgers)
1968. Från albumet "Tons of sobs" med Free.
8. Wrong Number (Allen Toussaint)
1996. Från albumet "Connected" med låtskrivaren.
9. Bull Mountain Bridge (Bill Emerson/Martha Jo Emerson)
Original.
10. Jukin' (Al Anderson/Shawn Camp/Pat McLaughlin)
2012. Från albumet "World Famous Headliners" med World Famous Headliners.
11. She's Got a Crush on Me (Donnie Fritts/Billy Lawson)
2008. Från albumet "One foot in the groove" med Donnie Fritts.
12. Take My Love with You (Charlie Barnwell/Eli "Paperboy" Reed)
2007. Singel-b-sida "(Am I just) fooling myself?") med med Eli "Paperboy" Reed And The True Loves.

/ HÃ¥kan




Beatles (63)
Blogg (529)
Feber (5)
Filmklipp (131)
Jul (80)
Konserter (243)
Larm (20)
Listor (57)
Maxi12" (35)
Minns (177)
Pubrock (13)
Stiff (49)

<< April 2016 >>
Må Ti On To Fr Lö Sö
        1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29 30  

Mikael Bodin 11/10: Jag var också på plats i den bastuliknande arenan och fick uppleva vad som ver...

Mikael Bodin 11/10: Jag var pÃ¥ en av Tyrolspelningarna och en pÃ¥ TrädgÃ¥rn i Göteborg och kan hÃ...

Hanna B 18/09: Hej Håkan! Min uppfattning av kvällen på Frimis var snarare att folk var där...

Peter Forss 5/09: Jag minns låten som "Stop" från LP:n Supersession. Här en spotifylänk till ...

Per H 28/08: Omräknat till dagens penningvärde är det 213 kr, det får man inte många kon...

Per Erik Ahlqvist 28/08: Hej Håkan! Jag har undrat över en sak med just Fluru. De släpte sin debutsing...

Bengt Gustafsson 17/08: Hej Visst kan Bruce varit missnöjd med Rendezvous. Men den spelades live 57 gÃ...

Peter 2/07: Nja, Honeycombs hade ju en hit till: That´s the way som jag tror hamnade på Ti...

Mikael Johansson 27/06: Var där i konserthuset 1977, 16 år gammal. Visste inte riktigt vad som väntad...

Kjell J 16/06: Kolla gärna in denna ytterst förträffliga Youtube-kanal:@YesterdaysPapers (ti...

Jag är född 1952. Skrev min första recension i januari 1970. Har medverkat regelbundet i Nerikes Allehanda i över 45 år med recensioner, krönikor, artiklar och intervjuer. I nästan samtliga fall har det handlat om musik och ur mitt långa liv som skribent har jag hämtat många anekdoter som kommer förekomma här. Med popmusikens historia som grund berättar jag också om egna erfarenheter under den långa resan. Från 50-talet till idag. Plus utförliga recensioner av både konserter, skivor, dvd och böcker. Vill du/ni få er senaste skiva recenserad? Mejla mig, så får ni adress. Håkans Pop hade premiär 22 augusti 2007 och har sedan fyllts på med både nyskrivna artiklar och arkivmaterial från 1971 och framåt. E-posta mig.