Blogginlägg

Genomgående hög kvalité på finaldagen

Postad: 2012-09-09 21:43
Kategori: Live at Heart

Foto: Carina ÖsterlingThe Mighty Stef på en bakgård i västra Örebro.

Live At Heart
8 september 2012

SIR REG, Järntorget
THE MIGHTY STEF, Prinsgatan
RICHARD LINDGREN, Level
OLLE UNENGE & Co, Stadsträdgården
THAD BECKMAN, Teatercaféet
HALDEN ELECTRIC, Teatercaféet
RICHARD LINDGREN, Teatercaféet


TILLBAKA I VARDAGEN, låt vara på en söndag, efter tre heta Live At Heart-kvällar med konserter av genomgående hög kvalité. I alla fal de jag har upplevt.
   Dag 3 av Ã¥rets Live At Heart blev en lÃ¥ng dags färd mot natt. Händelserik och fylld med den ena musikaliska höjdpunkten efter den andra. BÃ¥de fredag och lördag har det arrangerats korta smakprov utomhus. I fredags fanns scenen pÃ¥ VÃ¥ghustorget och i lördags gick vi förbi Järntorget och fick uppleva en härlig energi frÃ¥n Sir Reg, gruppen som i LaH-programmet fick etiketten "folk" men i verkligheten spelade musik som de själva har beskrivit som keltisk punkrock. Energi, högt tempo och folkmusikaliskt sväng. Fullt jämförbar med ett Pogues pÃ¥ högvarv fast med en 100% bättre sÃ¥ngare.
   I samband med festivalen har det ocksÃ¥ arrangerats nästan inofficiella konserter i trädgÃ¥rdar och bakgÃ¥rdar över hela Örebro. IgÃ¥r lördag inledde jag eftermiddagen pÃ¥ Benke Wahlstedts bakgÃ¥rd pÃ¥ väster i Örebro där irländska The Mighty Stef gjorde en rejäl och ambitiös, 50 minuter lÃ¥ng, konsert som faktiskt överträffade torsdagsspelningen inomhus pÃ¥ Clarion Hotel.
   Jag hade väntat mig en mer lekfull, ansprÃ¥kslös, spontan och akustisk spelning men fick en elektrisk urladdning pÃ¥ fullt allvar och en koncentration som till slut höll pÃ¥ längre än nÃ¥gon annan Live At Heart-konsert dehär dagarna.
   PÃ¥ skiva är Mighty Stef mer traditionell folkmusik men som pÃ¥ scen förvandlas till härlig och lÃ¥tstark poprock med bÃ¥de energi och melodier. Och de höll inte inne med varken uttryck eller volym som säkert hördes över stora delar av västra Örebro. MÃ¥nga bra egna lÃ¥tar som jag inte riktigt listat ut titlar pÃ¥ men sista lÃ¥ten, extralÃ¥ten, blev en cover pÃ¥ Roky Ericksons "I walked with a zombie" där egentligen endast titeln var lÃ¥tens hela text.
   Det officiella kvällsprogrammet sparkade igÃ¥ng kl 19 som vanligt och vi valde, i vanlig ordning, att titta och lyssna pÃ¥ Richard Lindgren och hans lilla band, med mandolin och gitarr, pÃ¥ Level.
   Konserten började bara nÃ¥gra minuter sen med "Dead man" och fortsatte med "I came I went and I don't where I'm going", "Five pints and a wink from Gwendolyn" (inklusive bÃ¥de ett mandolin- och elgitarrsolo) och "Mezcal Mae" innan det snart stod klart att tekniken inte mÃ¥dde sÃ¥ bra. Ingen medhörning och konserten fick kortas av och avbrytas. Men först hann Richard framföra "Bara om min älskade väntar" sÃ¥ innerligt att man kunde tro att han hade skrivit den själv.
   Richard och hans band skulle Ã¥terkomma senare pÃ¥ kvällen pÃ¥ en annan scen där han av olika anledningar skulle fÃ¥ mer uppmärksamhet.
   Efter Level ilade vi vidare till StadsträdgÃ¥rden och premiärspelningen med rutinerade Olle Unenge pÃ¥ svenska. Recension förhoppningsvis i NA imorgon mÃ¥ndag eller i alla fall pÃ¥ den här sidan.
   Jag var sedan sÃ¥ gott som pÃ¥ väg tillbaka till Level och Bobby Sant-konserten när festivalgeneralen Anders Damberg ringde och uppmanade mig att gÃ¥ direkt till Teatercaféet för där skulle Austin-festivalen SXSW:s general Louis Meyers, som pÃ¥ eftermiddagen gästat Live At Heart för en intervju, hoppa upp pÃ¥ scen med Thad Beckman. PÃ¥stods vara nÃ¥got mycket unikt och det vill man ju inte missa.

PÅ ETT ABSOLUT FULLPACKAT Teatercafé hade gitarrvirtuosen Thad redan inlett sin konsert som innehöll både fantastiskt gitarrspel, lustiga historier, självupplevda berättelser, meddelade att det just idag var countrysångaren Jimmie Rodgers födelsdag, ännu mer skicklig gitarrteknik och allsång inför en absolut hänförd publik. Där Meyer gästade vid några tillfällen med en mer mänsklig gitarrteknik.
   Stormande jubel och upprepande taktfasta applÃ¥der tvingade kvar Thad pÃ¥ scen och programmet blev en aning förryckt innan norrmannen Halden Electric tog över.
   Avskalad och personlig är hans melodi och med hjälp av en del vänner, trummor, bas och Freddy Holm, sÃ¥ blev det ett väldigt imponerande uppträdande. Musikaliskt var det just Holm som imponerade mest och instrumentalt tog han över scenen med sitt kunnande pÃ¥ alla instrument. Under Live At Heart hade Freddy Holm fullt upp med att spela med minst tre band, Robert Moses & the Harmony Crusaders, Gränslandet och just Halden Electric, och under den senares uppträdande imponerade han pÃ¥ bÃ¥de steelguitar och fiol och tog dessutom mandolinspelandet till en ny nivÃ¥. PÃ¥ en konsert som avslutades med lÃ¥ten "Fuck it up later".
   Sedan kom kvällens höjdpunkt när kommunens Björn Sundin skulle avslöja vilken lÃ¥tskrivare som vunnit Live At Hearts och Örebro Kommuns lÃ¥tskrivarstipendium. Och det gick till Richard Lindgren och en uppenbart tagen Richard tackade och tog emot. Förklarade att han hittills skrivit tvÃ¥ lÃ¥tar i Örebro (och pÃ¥ Bishops Arms), som för övrigt finns med pÃ¥ hans nya album "Grace" som släpps i slutet pÃ¥ oktober, och att han nu ser fram emot att skriva fler lÃ¥tar här.
   Innan han och hans tvÃ¥mannaband, Janne Adolfsson, mandolin, och Jon Eriksson, gitarrer, fick chansen att genomföra en hel konsert utan problem med ljud eller teknik. Och en del upprepningar i lÃ¥tval men ocksÃ¥ en för mig unik version av "David Reynold's last ride" som lät väldigt bra. Och sedan avslutade han med ännu en betagande version av "Bara om min älskade väntar". Innan det var godnatt för vÃ¥r del.
¨
Foto: Carina ÖsterlingStipendiaten Richard Lindgren med band på Level i Örebro.

/ HÃ¥kan




Beatles (63)
Blogg (529)
Feber (5)
Filmklipp (131)
Jul (80)
Konserter (243)
Larm (20)
Listor (57)
Maxi12" (35)
Minns (177)
Pubrock (13)
Stiff (49)

<< September 2012 >>
Må Ti On To Fr Lö Sö
          1 2
3 4 5 6 7 8 9
10 11 12 13 14 15 16
17 18 19 20 21 22 23
24 25 26 27 28 29 30

Anders Welander 19/10: The Howlers från Kristianstad spelade in Suzie Q före både Rolling Stones och...

Mikael Wigström 13/10: Så fint skrivet,,har ju följt nick sedan han började,,och han är fortfarande...

Mikael Bodin 11/10: Jag var också på plats i den bastuliknande arenan och fick uppleva vad som ver...

Mikael Bodin 11/10: Jag var pÃ¥ en av Tyrolspelningarna och en pÃ¥ TrädgÃ¥rn i Göteborg och kan hÃ...

Hanna B 18/09: Hej Håkan! Min uppfattning av kvällen på Frimis var snarare att folk var där...

Peter Forss 5/09: Jag minns låten som "Stop" från LP:n Supersession. Här en spotifylänk till ...

Per H 28/08: Omräknat till dagens penningvärde är det 213 kr, det får man inte många kon...

Per Erik Ahlqvist 28/08: Hej Håkan! Jag har undrat över en sak med just Fluru. De släpte sin debutsing...

Bengt Gustafsson 17/08: Hej Visst kan Bruce varit missnöjd med Rendezvous. Men den spelades live 57 gÃ...

Peter 2/07: Nja, Honeycombs hade ju en hit till: That´s the way som jag tror hamnade på Ti...

Jag är född 1952. Skrev min första recension i januari 1970. Har medverkat regelbundet i Nerikes Allehanda i över 45 år med recensioner, krönikor, artiklar och intervjuer. I nästan samtliga fall har det handlat om musik och ur mitt långa liv som skribent har jag hämtat många anekdoter som kommer förekomma här. Med popmusikens historia som grund berättar jag också om egna erfarenheter under den långa resan. Från 50-talet till idag. Plus utförliga recensioner av både konserter, skivor, dvd och böcker. Vill du/ni få er senaste skiva recenserad? Mejla mig, så får ni adress. Håkans Pop hade premiär 22 augusti 2007 och har sedan fyllts på med både nyskrivna artiklar och arkivmaterial från 1971 och framåt. E-posta mig.