Blogginlägg från januari, 2015

Januari 2015 på Håkans Pop

Postad: 2015-01-31 09:21
Kategori: Blogg

SVÅRT ATT HA KOLL PÅ ALLA UPPDATERINGAR på Håkans Pop? Från och med nu kommer jag runt varje månadsskifte i kort sammanfatta, med mängder av blåfärgade länkar, den senaste månaden på Håkans Pop. Sedan har jag också ambitionen att kommentera de bästa skivorna som jag har lyssnat på och/eller recenserat under den månaden. Allt för att uppdatera mitt eget minne inför den viktiga årssammanfattningen i december varje år.

STARTEN PÅ JANUARI är av tradition lugn här på Håkans Pop. Under helgerna och mellandagarna har batterierna laddats inför en givande vårsäsong. Men i år, liksom förra året, var det bara några dagar efter årsskiftet dags för en intensiv helg på hotell i Örebro, festivalen Folk at Heart gjorde under två kvällar och nätter (fredag 2 januari och lördag 3 januari) sitt bästa för att göra sömnen bristfällig och musikintresset livligt.
   FrÃ¥n mitten av januari fortsatte de kontinuerliga följetongerna efter ett givet mönster pÃ¥ HÃ¥kans Pop. I höstas och under vÃ¥ren har det varit och är fortfarande tidningen Larm och min lista över de bästa cd-boxarna.
   Den retrospektiva genomgÃ¥ngen av rocktidningen Larms utgivning nÃ¥dde under januari Ã¥ren 1979 och 1980. De Lennart Persson-signerade artiklarna/intervjuerna/diskografierna med Charlie Ainley, Moon Martin och Mickey Jupp lockade mest uppmärksamhet i Larm#10. I Larm#11 saknas singelrecensioner, Lennart P hade hoppat av som chefredaktör för tidningen, men med fina artiklar om John Hiatt, The Byrds och en intressant genomgÃ¥ng av originalen till Rolling Stones alla covers fortsatte Larm att leverera.
   I serien bästa cd-boxar nÃ¥dde jag under januari plats tio pÃ¥ den nedräknande 20-listan. Där har jag placerat John Holms "Främmande natt" frÃ¥n 1997.
   Ã–vriga kategorier, gamla recensioner och nyskrivna texter om coverskivor, rullade pÃ¥ i vanlig ordning. I serien av mina Ã¥terpublicerade gamla konsertrecensioner blev det ett svenskt tema under januari, Jerry Williams 1981, Tomas Ledin 1984 och Mats Ronander 1993. Och bland coverskivorna hade jag bläddrat fram skivorna med Carla Olson, Siouxsie & the Banshees och Joan Osborne.
   Under nÃ¥gra dagar i mitten pÃ¥ mÃ¥naden fick vi ta avsked frÃ¥n tvÃ¥ amerikanska musikprofiler, den hÃ¥rt arbetande basisten Tim Drummond och den spektakuläre producenten Kim Fowley som hade Sverigebakgrund.
   Bland övriga händelser pÃ¥ HÃ¥kans Pop under januari 2015 uppmärksammade jag Tyla Gangs besök i Örebro. Dels skrev jag en presentation och dels rapporterade jag frÃ¥n konserten som var av absolut bästa kvalité.
   I januari mÃ¥nads traditionellt Ã¥terhÃ¥llsamma skivutgivning var det skivorna med Waterboys, Justin Townes Earle, Liam Hayes, Willie Nile, Anders F Rönnblom, Amason och The Decemberists som mest lockade till lyssning.
   Waterboys Memphis-inspelade "Modern blues" är, som titeln skvallrar om, lite bluesigare och framförallt mer elektrisk än tidigare. Jag har svÃ¥rt att hitta de starka melodierna pÃ¥ Justin Townes Earles "Absent fathers" och nya namnet Liam Hayes är poppigt fantasirik men ruskigt ojämn pÃ¥ "Slurrup".
   MÃ¥nga ord, och lÃ¥nga historier pÃ¥ Anders F:s "The cosmopolitan cupcake conspiracy" som musikaliskt inte nÃ¥r upp i hans och bandets fantastiska livesound. Amerikanska bandet The Decemberists förra skiva, "The king is dead", fick en plats pÃ¥ min Ã¥rsbästalista 2011 men "What a Terrible World, What a Beautiful World" är inte lika unik och personlig. PÃ¥hejad av Jan Gradvalls översvallande recension av Amasons "Sky city" gjorde förväntningarna stora. Helt klart intressant men lite för ojämn och lite för "modern" i mina öron.
   Det blev egentligen bara Willie Nile-skivan som höll mÃ¥ttet för att bli en utmanare till 2015 Ã¥rsbästalista.

WILLIE NILE: If I was a river
Efter sina nästan legendomsusade skivor, 1980 och 1981, har Nile fortsatt producera bra skivor men till nästan ingen uppmärksamhet. På "If I was a river" har han satt sig vid pianot, för övrigt samma Steinway Grand som fanns i studion när han spelade in "Golden down", och har nästan på helt egen hand spelat in albumets tio låtar.
   Med nÃ¥gra fÃ¥ undantag, sparsamma gitarrer (Steuart Smith) och en fiol (David Mansfield), stÃ¥r pianoarrangemangen i centrum. Rockkänslan finns kvar i röst och lÃ¥tar men den musikaliska tonen är lägre men ändÃ¥ intensiv och innerlig. Pianoklangen är sÃ¥ härligt naturlig och melodierna är starkt lysande fast sound och volym spelar en underordnad roll.

/ HÃ¥kan

Trollband sin trogna publik

Postad: 2015-01-30 07:51
Kategori: 80-talskonserter



Från 1982 började Tomas Ledin återigen skriva låtar och sjunga på engelska men efter två album, "The human touch" (1982) och "Captured" (1983), med mediokra framgångar tröttnade han på livet som artist och hade inför sommarturnén 1984 bestämt sig för att lägga av och koncentrera sig på att bara skriva låtar och producera andra artister.
Inför turnén (som fram till då faktiskt var hans mest framgångsrika) gav han ut singeln "Everybody wants to hear it" som inte överraskande blev en hit men det skulle ändå dröja till 1988 innan han gav ut nästa album.


Den här recensionen publicerades ursprungligen i Nerikes Allehanda 10/8 1984.

TOMAS LEDIN
Brunnsparken, Örebro 8 augusti 1984


Tomas Ledin har en mycket trogen publik och stor skara fans i Örebro. Inför en nästintill fullpackad Parkteater (ca 2000 åskådare) sjöng han rakt in i hjärtat på den yngre kvinnliga majoriteten.
   Solbrända pojkar sneglade pÃ¥ solbrända flickor men mest av allt drogs uppmärksamheten till Tomas Ledin som med rutinerad scenvana (han gör sin 13:e folkparkssommar) och en avundsvärd lÃ¥ng rad hitlÃ¥tar lyckades trollbinda en alldeles hejdlöst entusiastisk publik i nästan exakt hundra minuter.
   Ledin turnerar i Ã¥r med största musikaliska uppbackning än nÃ¥gonsin tidigare. Johan StengÃ¥rds vildsinta saxofonspel gav Ledin Ã¥terigen en rockigare prägel där gitarristen Henrik Jansson hjälpte till att höja intensiteten och energin. Ofta pÃ¥ bekostnad av Ledins tidigare sÃ¥ klangfyllda rockmusik.
   Efter en funkig, tempoladdad och dansantinledning lugnade han ner tempot och sjöng allas älsklingslÃ¥tar med suverän allsÃ¥ng av publiken. Ledin har en anmärkningsvärd förmÃ¥ga att varje sommar snickra till en sommarhit av stora mÃ¥tt som sedan hÃ¥ller i flera Ã¥r.
   I Ã¥r heter den "Everbody wants to hear it" och är i sedvanlig ordning ett par klasser bättre live liksom den rockiga avslutningen med "Not bad at all", "PÃ¥ vingar av stÃ¥l" och "Just nu".
   Bakom alla rökeffekter och välrepeterade gester avslöjade Ledin ett ovanligt stort musikaliskt hjärta när han mot slutet med enbart en akustisk gitarr till komp gjorde favoritlÃ¥ten "I natt är jag din" till allmän belÃ¥tenhet.
   Tomas Ledin tänker sluta turnera men det är pÃ¥ scen inför en levande publik som han nÃ¥r sina höjdpunkter som artist. PÃ¥ skiva eller video, som han hotar att koncentrera sig pÃ¥ i fortsättningen, blir han tillnärmelsevis inte lika spännande.

/ HÃ¥kan

Covers: Joan Osborne

Postad: 2015-01-28 07:54
Kategori: Cover-skivor

JOAN OSBORNE: Bring it on home (Saguaro Road, 2012)

Efter sitt magnifika genombrott 1995, med hitsingeln "One of us", har covers varit en del av Joan Osbornes karriär. På "How sweet it is" (2002), som jag redan har skrivit om, och "Breakfast in bed" (2007), en skiva som domineras av covers, har soulmusik stått i centrum. På "Bring it on home" handlar det främst om blues och Joan sjunger kanske bättre än någonsin.
   Men soundet pÃ¥ skivan, som är väldigt direkt och naket, är ocksÃ¥ resultatet av passionerade och skickliga musiker som till stor del är Osbornes livekompband. Som den blixtrande trummisen Aaron Comess och gitarristen Andrew Carillo som fÃ¥r mÃ¥nga chanser att briljera. Tillsammans med gästmusiker som den gamle munspelaren Bob "Barbecue" Pomeroy och pianisten Allen Toussaint som passande medverkar pÃ¥ sin egen "Shoorah! Shoorah!".
   Joan imponerar lite överraskande som väldigt naturlig bluessÃ¥ngerska och jag kan vid upprepade tillfällen pÃ¥ skivan jämföra hennes röst med Bonnie Raitt. Som pÃ¥ vissa spÃ¥r fÃ¥r hjälp i den röstmässiga uppbackningen av The Holmes Brothers, Audrey Martell och Vaneese Thomas i kören. Mest pÃ¥tagligt är det pÃ¥ Al Greens "Rhymes", avslutningslÃ¥ten, som stiger till höjderna med rösterna och det galopperande tempot. En i original tämligen anonym lÃ¥t blir här rena dynamiten.
   Och Joan gör de gamla Sonny Boy Williamson-, Bill Withers-, Al Green-, Slim Harpo-, Otis Redding- och Willie Dixon-lÃ¥tarna full rättvisa. Och har även hittat obskyrt material. Som den gamla okända demon frÃ¥n 60-talet, "Roll like a big wheel", där pianot, ett brinnande munspel och blÃ¥s sätter fokus pÃ¥ okända bluessÃ¥ngerskan Olive Browns lÃ¥t.

1. "I Don't Need No Doctor" (Nick Ashford,/Valerie Simpson/Jo Armstead) 3:20
1966. Singel med Ray Charles.
2. "Bring It On Home" (Willie Dixon) 4:07
1963. Singel med Sonny Boy Williamson II
3. "Roll Like A Big Wheel" (Olive Brown) 2:50
2001. Demoinspelad av låtskrivaren på 60-talet. Släppt på samlingsalbumet "Don't Freeze on Me: Independent Women's Blues".
4. "Game Of Love" (Ike Turner) 3:16
1971. Från albumet "Workin' together" med Ike & Tina Turner.
5. "Broken Wings" (John Mayall) 4:38
1967. Från albumet "The blues alone" med låtskrivaren.
6. "Shoorah! Shoorah!"    (Allen Toussaint) 2:52
1974. Singel med Betty Wright.
7. "I Want To Be Loved" (Willie Dixon) 3:35
1955. Singel med Muddy Waters.
8. "The Same Love That Made Me Laugh" (Bill Withers) 4:25
1974. Från albumet "+'Justments" med låtskrivaren.
9. "Shake Your Hips" (Slim Harpo) 2:28
1966. Singel med låtskrivaren.
10. "I'm Qualified" (Rick Hall/Quin Ivy)) 3:15
1962. Singel med Jimmy Hughes.
11. "Champagne and Wine" (Otis Redding/Roy Johnson/Allen Walden) 3:41
1968. Singel med Otis Redding.
12. "Rhymes" (Al Green/Mabon "Teenie" Hodges) 4:43
1975. Från albumet "Al Green is love" med Al Green.

/ HÃ¥kan

Larm #11: våren 1980

Postad: 2015-01-26 07:59
Kategori: Larm



1. JOHN HIATT
2. PETE CARR - han tackade nej till Allman Brothers
3. THE BYRDS
4. THE CANNIBALS & THE INMATES
5. Artpop
6. ROLLING STONES i original
7. BOB DYLAN på svenska
8. Lost in the blåst
9. "Ännu mera blues"
10. Rock i tryck
11. Skivrecensioner
12. Litta Kantri

INTE NOG MED ATT VI FICK VÄNTA rekordlång tid på Larm #11, nästan ett år, och inte nog med att vi läsare fick acceptera ännu en prishöjning (till 10:-) så fick vi också information om att tidningen framför våra ögon, med John Hiatt-fotografiet på framsidan, var det sista numret med Lennart Persson som chefredaktör. Till de lite omskakande sidan tre-nyheterna kan vi också tillägga att #11 saknar officiellt utgivningsdatum som Larm under sina tio första nummer så korrekt och ordningsamt har gjort. Så jag har helt enkelt gissat mig fram till ett ungefärligt datum baserat på innehåll och annonser. Och kommit fram till våren 1980.
   Lennart P berättar varför han hoppar av positionen som chefredaktör, tidsbrist är den huvudsakliga anledningen, för att den skivaffär han startade för drygt ett Ã¥r sedan tar för mycket tid. Men han lovade i samma lilla artikel att fortsätta bidra till kommande Larm-nummer.
   Vad som fick Lennart P att slutligen slänga in en liten handduk var det faktum att han till det här starkt försenade Larm-numret inte hann skriva nÃ¥gon sedvanlig singelkrönika och det har givetvis resulterat i ett lite magrare innehÃ¥ll än tidigare Larm.
   Men vi saknar ändÃ¥ inte klassiskt starka Lennart P-bidrag i det nya Larm-numret. Han berättar om John Hiatts hela historia, frÃ¥n ett inledande lÃ¥tskrivarkontrakt i Nashville via gruppen White Duck till solokarriären, och är dessutom ansvarig för numrets tyngsta artikel, "Rolling Stones i original".
   FrÃ¥n sidan 21 till sidan 37 radar Lennart upp alla artister/grupper, i smÃ¥artiklar, frÃ¥n vilka Rolling Stones har hämtat sina covers. Det blir en imponerande rad och en intressant samling förebilder som influerat gruppen pÃ¥ alla skivor fram till "Some girls". Inte sÃ¥ överraskande en övervägande majoritet färgade artister och grupper, frÃ¥n Ray Charles till Temptations, frÃ¥n blues till Motown, frÃ¥n Chuck Berry till Bo Diddley och frÃ¥n Marvin Gaye till Stevie Wonder. En synnerligen heltäckande artikel om Rolling Stones covermaterial.
   Larm-numrets andra stora omfattande artikel handlar om The Byrds. Dennis Nelinder berättar initierat och kunnigt om alla gruppens skivor. FrÃ¥n de tidiga stapplande stegen i gruppen The Jet Set till sommaren 1968 när Gram Parsons och Chris Hillman lämnade gruppen för att bilda The Flying Burrito Brothers. En mycket intressant historia och färgstark utveckling frÃ¥n skiva till skiva.
   Kalle Oldby fortsätter sitt fokus pÃ¥ amerikanska gitarrister och pÃ¥ sin egenhändigt nedtecknade sida berättar han om Muscle Shoals-gitarristen Pete Carr och hans insatser inom bÃ¥de rock- och soulmusiken pÃ¥ bÃ¥de akustisk och elektrisk gitarr. En artikel som avslutas med mÃ¥nga skivtips och jag hittar exempel pÃ¥ skivor ur min egen samling: Johnny Rivers "Road", Rod Stewarts "Atlantic crossing" och Paul Simons "There goes rhymin' Simon".

ULF LINDQVIST BERÄTTAR AKTUELLA konsertminnen från London med The Cannibals och The Inmates, två engelska r&b-influerade rockgrupper som då firade framgångar på svettiga klubbar i England. Livebilderna är signerade Stefan Wallgren liksom bilderna i John Hiatt-reportaget.
   Artikeln som pÃ¥ sidan 20, i det 52 sidor tjocka Larm-numret, har fÃ¥tt den kortfattade rubriken Artpop är som en liten katt bland hermelinerna om musik utanför den renläriga och jordnära rockmusiken. Där berättar Bengt Lander om sina känslor för grupper som Devo, X-Ray Spex, Pere Ube och Cure.
   Den intressanta Lost in the blÃ¥st-avdelningen finns tack och lov kvar i tidningen och pÃ¥ tre sidor fÃ¥r vi flera spännande skivtips tillbaka i tiden med bland annat Rick Danko, The Winkies, Frummox (duon med den för ett Ã¥r sedan avlidne Steven Fromholz ) och Gene Clark. Plus en lÃ¥ng Lennart P-rekommendation av skivor med The Leathercoated Minds, The Kingsmen och Roger Tillison som alla har J J Cale som luddig gemensam nämnare.
   I "Ännu mera blues"-krönikan spelar bluessÃ¥ngaren och pianisten Amos Milburn huvudrollen. Han avled under de första dagarna av 1980 och enligt Staffan Solding hade han inte fÃ¥tt den uppmärksamhet han förtjänade.
   Göran Holmquist har pÃ¥ djupet undersökt Bob Dylan-influenserna bland svenska rock-, pop- och visartister. Och radar framförallt upp alla namn som en eller flera gÃ¥nger spelat in covers pÃ¥ Dylan-lÃ¥tar, bÃ¥de pÃ¥ svenska och originalsprÃ¥ket. Där förekommer givetvis förväntade namn som Mikael Wiehe, Ola Magnell, Ulf Lundell och Gösta Linderholm men ocksÃ¥, för mig okända, dansband som Hobsons, MÃ¥llbergarna och Jörgen Edman & Polarna...
   PÃ¥ Rock i tryck-sidan riktas strÃ¥lkastarna mot tvÃ¥ böcker, Paul Cables "Bob Dylan - his unreleased recordings" och Nick Tosches "Country - The biggest music in America". Och just country är i rampljuset pÃ¥ Torkel Drombergs Litta Kantri-sida. Där fÃ¥r nya skivor med Joe Ely, Gary Stewart, Emmylou Harris, Kris Kristofferson och faktiskt Albert Lees "Hiding" nÃ¥gra korta recensioner.
   Larm #11 saknar alltsÃ¥ Lennart P:s singelrecensioner men pÃ¥ de vanliga skivrecensionssidorna har han bidragit med underhÃ¥llande texter om Mickey Jupps "Long distance romancer", Roy Loney och en samlad och nÃ¥got negativ(!) recension av bÃ¥de Fabulous Thunderbirds och NRBQ. Bland övriga recensioner dras mina ögon till "The honky tonk demos", Madness/Specials, J J Cales "5" och ännu en samlad recension av en mängd garagegrupper som Remains, Sonics och Shadows Of Knight.

/ HÃ¥kan

Covers: Siouxsie and the Banshees

Postad: 2015-01-23 07:54
Kategori: Cover-skivor

SIOUXSIE & THE BANSHEES: Through the looking glass (Polydor, 1987)

Kanske var det framgångarna 1983 med en cover på Beatles-låten "Dear Prudence", trea på singellistan i England (gruppens ojämförligt största hit!), som var den stora anledningen till att Siouxsie och hennes Banshees i augusti och september 1986 gick in i studion och spelade in ett helt album med bara covers.
   Siouxsie & the Banshees var en av de första och största grupperna i den punkrevolution som växte stark frÃ¥n 1976 och sÃ¥ngerskan Siouxsie Sioux, svÃ¥rstavat namn men uttalas "Suzy" (född Susan Janet Ballion), blev en av Englands stora punkikoner. Drygt tio Ã¥r senare finns det inte sÃ¥ mÃ¥nga spÃ¥r av det uttrycket kvar i gruppens sound.
   Siouxsie var en spektakulär sÃ¥ngerska och en stark profil och bandet var en homogen enhet fast de ständigt bytte gitarrist. SÃ¥ det är ingen överraskning att när hon och bandet gör en coverskiva sätter de en egen prägel pÃ¥ nästan varje lÃ¥t fast flera kända lÃ¥tar, "This wheel's on fire" och "The passenger", är sÃ¥ starka i original.
   Ambitionen att inte ligga sÃ¥ nära originalen har ocksÃ¥ resulterat i att inspelningarna har ett sound av sin tid. Mitt i 80-talet skulle trummorna skramla och eka men det var ocksÃ¥ syntmusikens decennium som nästan ger nostalgiska vibrationer att lyssna pÃ¥ idag. "This wheel's on fire" är ren syntpop fast gruppen inte ens har en keyboardist i bandet. Martin McGarrick heter gästmusikern bakom sina keyboards och han har ocksÃ¥ skrivit strÃ¥k- och blÃ¥sarrangemangen, mycket framträdande pÃ¥ "Strange fruit" och "The passenger", och är säkert ansvarig för cirkusljuden pÃ¥ den mindre kända Doors-lÃ¥ten "You're lost little girl".
   John Valentine Carruthers hette bandets gitarrist pÃ¥ skivan men han lämnade Banshees i januari 1987 innan den skivan släpptes och under 1987 blev McGarrick officiell medlem i gruppen.
   Just "The passenger" tillhör skivans starkare ögonblick och den släpptes mycket logiskt pÃ¥ singel men nÃ¥dde märkligt nog inte högre än en mycket blygsam 41:e-plats i England.
   Albumtiteln är hämtad frÃ¥n Kraftwerk-lÃ¥ten "Hall of mirrors" och artrock-influenserna ligger ibland tätt över förändrade arrangemang och lÃ¥tval. Som exempelvis pÃ¥ Djungelboks-lÃ¥ten "Trust in me". Visserligen kan Siouxsies version av Televisions gamla kultlÃ¥t "Little Johnny jewel" inte mäta sig med originalet, jag saknar hypnosen och den suggestiva nerven, men det är tufft och vÃ¥gat att ge sig pÃ¥ nästan förbjudet material utan att tappa ansiktet.

1. "This Town Ain't Big Enough for the Both of Us"   (Ron Mael) 3:09
1974. Singel med Sparks.
2. "Hall of Mirrors"    (Ralf Hütter/Florian Schneider/Emil Schult) 5:03
1977. Från albumet "Trans-Europe Express" med Kraftwerk.
3. "Trust in Me" (Robert & Richard Sherman) 4:06
1967. Från filmen "The jungle book" med sång av Sterling Holloway.
4. "This Wheel's on Fire" (Rick Danko/Bob Dylan) 5:17
1968. Singel med Julie Driscoll, Brian Auger And The Trinity.
5. "Strange Fruit"   Lewis Allan 3:53
1939. Singel med Billie Holiday.
6. "You're Lost Little Girl"   (John Densmore/Robbie Krieger/Ray Manzarek/Jim Morrison) 2:57
1967. Från albumet "Strange Days" med The Doors.
7. "The Passenger" (Iggy Pop/Ricky Gardiner) 5:10
1977. Från albumet "Lust for Life" med Iggy Pop.
8. "Gun" (John Cale) 5:06
1974. Från albumet "Fear" med John Cale.
9. "Sea Breezes" (Bryan Ferry) 4:15
1972. Från albumet "Roxy Music" med Roxy Music.
10. "Little Johnny Jewel" (Tom Verlaine) 4:56
1975. Singel med Television.

/ HÃ¥kan

Dags för förnyelse, Jerry?

Postad: 2015-01-21 07:50
Kategori: 80-talskonserter


Foto: Olof Fägersten

Samarbetet mellan den gamle rocksångaren Jerry Williams och kompgruppen Roadwork inleddes 1977 och inför sommarturnén 1981 hade de släppt sitt fjärde album tillsammans, "No creases". Precis som jag i recensionen nedan efterlyser nya grepp, nya idéer och förnyelse för Jerry Williams så avslutas samarbetet med Roadwork efter sommarens turné.
   Jerry Ã¥kte till England utan Roadwork och spelade in sina nästa tvÃ¥ album med den engelska producenten Kenny Denton och engelska musiker i kompet.
   Här finns en diskografi över Jerrys och Roadworks skivor tillsammans.


Den här recensionen publicerades ursprungligen i Nerikes Allehanda 24/8 1981.

JERRY WILLIAMS & ROADWORK
Brunnsparken, Örebro 21 augusti 1981


Jerry Williams och Roadwork är den svenska rockmusikens mest naturliga och kompletta rockgrupp. De blandar 50-talets traditionella rocktoner med melodier a la 60-talet, fyller på med 70-talsrock för att nu på 80-talet uppfattas som befriande när teknokratmusiken håller på att ta över.
   Möjligen har Jerry och bandet redan nÃ¥tt kulmen pÃ¥ sin popularitet för det var lÃ¥ngt ifrÃ¥n samma trängsel i Brunnsparken i fredags kväll som de senaste Allehanda Rock-konserterna med Tomas Ledin, Kim Larsen och Gyllene Tider.
   Gruppens utvecklingsmöjligheter är klart begränsade och det har gÃ¥tt mer rutin än spontan show i Jerry Williams agerande. Men killarna i Roadwork slungade ut förödande och exemplarisk rockmusik som imponerande pÃ¥ alla som exempelvis gillar Rockpile. De gjorde originallÃ¥tar och rockklassiker med samma attack.
   Jerry och bandet hade den förnämligt goda smaken att inleda med Moon Martins "Bad case of loving you", fortsatte med Rockpiles "Loves so fine" och avslutade hela föreställningen med Buddy Hollys "That'll be the day". Och däremellan under en timme bjöd de pÃ¥ rockmusik av genuin och traditionell sort där egna och andras lÃ¥tar varvades.
   Roadwork kan i flera avseenden jämföras med Rockpile. Känslan för den ärliga rockmusiken är ömsesidig och Roadwork har i Dougie Lawton och Caj Högberg samma duktiga lÃ¥tskrivare som Nick Lowe. Dessutom har Roadwork en utpräglad sologitarrist, Ingemar Rogefeldt, som drev pÃ¥ med sin utsökta gitarrteknik.
   Precis som jag i slutet av januari i Ã¥r kritiserade Rockpiles rockberoende och svÃ¥ra, för att inte säga omöjliga, framtid (en mÃ¥nad senare fanns inte gruppen!) har jag ocksÃ¥ svÃ¥rt att inse hur Jerry Williams och Roadwork ska kunna behÃ¥lla sin stora publik och popularitet utan att gÃ¥ vidare, utvecklas och söka nya vägar. Rockmusiken i all ära.

Jerry Williams: sång
Caj Högberg: bas/sång
Dougie Lawton: gitarr/sång
Ingemar Rogefeldt: gitarr
Peder Sundahl: trummor

/ HÃ¥kan

BOX #10 JOHN HOLM

Postad: 2015-01-19 07:57
Kategori: BOXAR 20-1



JOHN HOLM: Främmande natt 1967-1997 (Metronome, 1997)

I MINA KÄNSLIGA ÖRON OCH I HELA MIN VERKLIGHET VAR JOHN HOLMS "Sordin" ett så starkt album att jag i slutet av april 2011 utnämnde skivan till näst bästa album bland mina samtliga 70-talsskivor. En fullkomlig personlig triumf och en så överraskande jämn debut att jag här och nu utropar "Sordin" till Sveriges förmodligen bästa debutalbum någonsin. Kan givetvis vara i konkurrens med "Vargmåne", Jakob Hellmans "...och stora havet" första och Håkan Hellströms första men för John Holm blev det direkt omöjligt att på ett någorlunda anständigt sätt följa upp "Sordin".
   Hellman insÃ¥g samma sak nÃ¥gra decennier senare, medvetet eller omedvetet vet jag inte, men Holm försökte och han försökte bara hyfsat och lyckades pÃ¥ inget sätt upprepa succén frÃ¥n "Sordin". PÃ¥ de följande John Holm-albumen "Lagt kort ligger" (1974) och "Veckans affärer" (1976) blandas geniala pärlor med ren utfyllnad.
   BÃ¥da albumen hamnar, tillsammans med 80-talscomebacken "Verklighetens afton" (1988), följaktligen i skuggan pÃ¥ en samling där John Holms fyra album är stommen kring vilken outtakes, demos, liveinspelningar, tidiga singlar, nymixningar och covers försöker göra helhetsbilden av John Holm total.
   Albumen och extraspÃ¥ren är lite besynnerligt sorterade med tvÃ¥ originalalbum per cd vilket har fÃ¥tt till följd att album tvÃ¥ och fyra, av simpla tekniska skäl (begränsat cd-utrymme), stympats pÃ¥ tre respektive tvÃ¥ lÃ¥tar. SÃ¥ är det med den helhetsbilden pÃ¥ en samling som förväntas innehÃ¥lla allt med John Holm. Det hade kanske gÃ¥tt att sortera albumen i sin helhet pÃ¥ varje cd och fylla ut med extralÃ¥tar knutna till varje tidsperiod. DÃ¥ hade varje cd dessutom fÃ¥tt ett naturligt och autentiskt omslag baserat pÃ¥ originalalbumdesignen.
   Ã„ndÃ¥ är den här samlingen sÃ¥ intressant och sÃ¥ musikaliskt spännande, men utan att kvalitetsmässigt hÃ¥lla sig pÃ¥ topp hela tiden, när den fokuserar pÃ¥ en av musik-Sveriges riktigt unika personer. Fast John Holms produktion pÃ¥ skiva har varit extremt sporadisk och ojämn och han har enbart turnerat en enda gÃ¥ng, spridda datum januari-februari 1975,
   Jag kanske talar emot mig själv men det finns ett uns genialisk galenskap i John Holms skaparteknik som lockar mig, som fascinerar mig och mer än bara tillfälligt trollbinder mig. Därför har "Främmande natt"-boxen fÃ¥tt en 10:e-plats pÃ¥ min 20-lista över de bästa cd-boxarna i min värld.
   Ska sanningen fram är det bara "Sordin"-plattan som hÃ¥ller högsta genomgÃ¥ende kvalité. Skivorna därpÃ¥ har sina stunder som pÃ¥minner om magi men är alldeles för ojämna och är lite desperat producerade för att falla mig i smaken till hundra procent. ÄndÃ¥ fyller alla lÃ¥tarna sin plats här när John Holms historia ska berättas i sin helhet.
   "Sordin" är guldpärlan. FrÃ¥n gitarrerna, bÃ¥de Gunnar Lundestams läckert akustiska och de elektriska duellerna mellan Rolf Wikström och Kenny HÃ¥kansson, via den personliga poesin till rösten som bÃ¥de svajar ansträngt och personligt stark. Rock och singer/songwriter-ballader i en sällsynt magisk mix.
   När uppföljaren till "Sordin" skulle spelas in, "Lagt kort ligger", ville Holm städa bort studiomusikerna och bjuda in sina närmaste kompisar. Det borde ha höjt den musikaliska passionen och blivit än mer personligt men blev nästan tvärtom. "FrÃ¥gor bland mÃ¥nga" är verkligen ett skräckexempel. Envisa och högljudda elgitarriff frÃ¥n Arne Arvidson och Lasse Wellander rimmar monotont när John Holm med sin bräckliga röst försöker ta upp kampen med det tuffa rockkompet.

JOHN HOLMS ANDRA ALBUM VILL JAG mest komma ihåg för "Maria, många mil och år från här". Holms kanske mest kända låt, som till och med Ulf Lundell spelade in, i konkurrens med "Den öde stranden". Men "Medan dagen tonar upp", melodi av gitarristen Thommie Fransson, är också en melodimässig höjdpunkt trots Björn J:son Lindhs syntar och stråkarrangemang.
   "Veckans affärer" inleds med ett maffigt hÃ¥rdrockgitarriff och skivan fortsätter med funkiga rytmer, en hysterisk saxofon och discotrummor a la Björn Skifs i mitten pÃ¥ 70-talet. Men fina "Vid ett fönsterbord mot parken" är en borttappad John Holm-pärla pÃ¥ ett högst mediokert album-
   Sedan tog det tid för John Holm. Närmare bestämt 11 Ã¥r innan han gick in i studion igen och spelade in den fantastiskt efterlängtade "Verklighetens afton". Välkommen till 80-talet med slamrande trummor, otäckt eko, lager av syntar, programmeringar, tjejkör (bland annat Marie Fredriksson), producenten Leif Larson och rader av studiomusiker men Arne Arvidson finns med pÃ¥ nÃ¥got hörn. Och i arrangemang och sound lÃ¥ter det mer som Tomas Ledin pÃ¥ 80-talet än nÃ¥got annat.
   I recensionen i Expressen beskriver Lars Lindström det han hör som "sprängämnestrummor, precist programmerade syntar och vilt tjutande grottmansgitarrer". Och själv konstaterade jag snällt i Nerikes Allehanda i maj 1988 att "soundet är pÃ¥ en mänsklig nivÃ¥, inte för datoriserat och heller inte stelt och gammalmodigt". NÃ¥ja...
   Jag var helt uppenbart tagen av lÃ¥ten "Hon säger - le mot mig", kanske John Holms totalt sett bästa lÃ¥t, som oväntat smyger fram, Holm viskar direkt frÃ¥n hjärtat med vispande lÃ¥gmälda trummor och ödesmättade klaviaturer. I övrigt fanns det ytterligare nÃ¥gra bra lÃ¥tar som efter dagens mÃ¥tt mätt var grovt överproducerade.
   Bland extramaterialet, som här täcker tvÃ¥ hela cd, imponeras och överraskas jag av livelÃ¥tarna frÃ¥n 1975. Holm och bandet lÃ¥ter förvÃ¥nansvärt bra live och lÃ¥tarna frÃ¥n "Lagt kort ligger" växer verkligen till sig här. Vi fÃ¥r ocksÃ¥ höra nÃ¥gra tidiga exklusiva demos frÃ¥n 1971 med en groteskt hes John Holm. En demotejp med en uppenbart oslipad diamant som blidkade den gudabenÃ¥dade producenten Anders Burmans öppna öron. Med nÃ¥gra intressanta lÃ¥tar, "Mona Mona" och "Mina drömmar", som aldrig hängde med till skivinspelning.
   Alla fyra lÃ¥tarna pÃ¥ John Holms tvÃ¥ första singlar pÃ¥ skivbolaget Tibet finns ocksÃ¥ med bland extramaterialet som avslutas med lÃ¥tar pÃ¥ engelska. Först nÃ¥gra tidiga demos, bland annat lÃ¥ten "Warden" skriven av John sommaren 1967, och flera covers som följs av tre smakprov frÃ¥n den obskyra gruppen The Underground Failures album frÃ¥n 1971. John Holm var en av medlemmarna och det lÃ¥ter kanske inte originellt men överraskande laidback och bra om det materialet.
   Som dokument är boxen kanske mer perfekt än musikaliskt. Ã…tskilliga texter i mitt flitigt lästa och nu sönderfallande häfte är mycket läsvärda och intressanta. Det är mÃ¥nga som har bidragit, bland annat Per Gessle, Thomas Holst (Wilmer X) och Conny Nimmersjö, men det är i skivbolagets Lars Nylins, radiomannen/John Holm-vännen Stefan Wermelins och journalisten HÃ¥kan Lahgers kommentarer som verkligen fyller i de missade pusselbitarna i John Holms händelserika liv.

/ HÃ¥kan

Tyla Gang levererade som bäst

Postad: 2015-01-18 19:34
Kategori: Live-recensioner

Foto: Dennis Karlsson

TYLA GANG
East West Sushi, Örebro 17 januari 2015
Konsertlängd:
Min plats: Stående 5 mframför scenen.
Konsertlängd: 22:05-22:53 och 23:22-00:17 (103 min)


På ett nästan fullsatt(!) East West bjöd Tyla Gang på en konsert som imponerade på de flesta. Förutom någon som tjatade om Status Quo, någon tyckte oförklarligt att det var för lamt, några tyckte att de kunde bjuda mer på sig själva och ytterligare någon klämde ur sig ett "sådär". Sanningen, som jag kanske förväntas berätta, var att dagens upplaga av Tyla Gang levererade den bästa rockmusiken jag har hört och sett med bandet på flera år. En gedigen insats, skulle det ha beskrivits som i fotbollssammanhang.
   Max Lorentz entré i bandet har verkligen gjort bandet än mer fulländat när han pÃ¥ sina keyboards, som med hjälp av sitt Leslie-kabinett framkallade det mustiga hammondsoundet, fyllde ut och förstärkte det klassiska gitarrsoundet. Men Lorentz, som ocksÃ¥ sjöng, visade ocksÃ¥ oanade kvalitéer pÃ¥ gitarr och slide.
   NÃ¥gon felsökare i publiken tyckte ocksÃ¥ att Sean Tyla vid nÃ¥got tillfälle sjöng falskt och att bandet hade nÃ¥gra orepeterade missar men rockmusik är och har aldrig varit en jakt pÃ¥ det exakta, det perfekta och det mest klockrena soundet. PÃ¥ den punkten var medlemmarna i Tyla Gang goda representanter för traditionell, rÃ¥barkat elektrisk och samtidigt väldigt personlig rock. Med en frontman som med stor dignitet, Ã¥terhÃ¥llen humor och en stor dos självdistans trots allt, som jag uppfattade det, verkligen bjöd pÃ¥ sig själv.
   Musikaliskt var det ett bra ljud, stod väl lite snett för att uppfatta gitarristen Bruce Irvines solon pÃ¥ optimalt sätt, med volymstarka gitarrattacker, trevliga hammondtjut och ett sammantaget fett och tjockt sound.
   LÃ¥tmässigt blev det ocksÃ¥ närmast succé med första avdelningens totala dominans av "Yachtless"-lÃ¥tarna. Inte som planerat, se setlist nedan, frÃ¥n början till slut utan lite mer oförutsägbart plockat med mÃ¥fÃ¥ frÃ¥n bandets mest berömda album. Startade med "The young lords", lät den fantastiska förstalÃ¥ten "Hurricane" komma som sjunde lÃ¥t och till slut avsluta programenligt med "Don't turn your radio on".
   Andra avdelningen inleddes med en fin Tyla-version av Lowell Georges "Willin'", en lÃ¥t som blivit obligatorisk i bÃ¥de Tyla Gang- och Ducks Deluxe-repertoaren. Fortsättningen blev en blandning av Tylas ännu tidigare tidigare mästerverk, som "Suicide jockey" och "Styrofoam", poppigt fräscha "It's gonna rain", relativt nya "Flashing in the subway" (dÃ¥ konserten för första och enda gÃ¥ngen gränsade till opersonlig boogierock), fina b-sidan "Poolhall punks" och extralÃ¥ten "Fireball", Ducks Deluxe-klassikern.

The Young Lords
Dust On The Needle
On The Street
New York Sun
Speedball Morning
Don't Shift A Gear   
Lost Angels   
Hurricane
Whizz Kids   
Don't Turn Your Radio On   

Paus

Willin'
Cannons Of The Boogie Night
It’s gonna rain
Suicide Jockey
Moonlight ambulance
Styrofoam
Pool hall punks
Flashing in the subway
Texas chainsaw massacre boogie

Extralåt
Fireball



/ HÃ¥kan

Kim Fowley (1939-2015)

Postad: 2015-01-16 22:56
Kategori: Minns

Mina tankar kring och minnen av just avlidna artister och musikmänniskor brukar baseras på personliga minnen och långvarig "relation" men mångsysslaren Kim Fowleys förehavanden i pop- och rockbranschen har jag haft väldigt liten kontakt med under alla dessa år. Däremot har hans namn hela tiden figurerat i periferin i den musikhistoria som jag växt upp med under drygt 40 år.
   Jag läser otaliga minnesord över Kim Fowleys gärningar, Billboard, Rolling Stone och även en längre och intressant men nÃ¥gra Ã¥r gammal notering av min vän Pelle Magnusson pÃ¥ hans Raised On Records, och imponeras givetvis av Fowleys mÃ¥ngsidighet och främst som skivproducent, frÃ¥n instrumentallÃ¥ten "Nutrocker" via sena Gene Vincent-lÃ¥tar, tidiga Slade, Alice Cooper, Kiss, The Runaways till alla filmjobb pÃ¥ slutet.
   Fowley var väl den där kontroversielle och karismatiske musikmänniskan som jag kanske inte riktigt tog pÃ¥ allvar vid alla tillfällen. Däremot har jag hittat nÃ¥gra detaljer i hans bakgrund där vÃ¥ra intressen möttes. Han var till stor del involverad i min stora idol Warren Zevons allra första album "Wanted dead or alive". Fowley skulle producera albumet men efter meningsskiljaktligheter lämnade han projektet men han har skrivit titellÃ¥ten, ursprungligen en lÃ¥t frÃ¥n 1966 med The Rogues, och har ändÃ¥ fÃ¥tt anständig credit pÃ¥ skivan: "Dedicated to Kim Fowley".
   NÃ¥got som aldrig nämns i minnesorden jag läser om Kim Fowley är att han under nÃ¥gra Ã¥r runt 1970 bodde i Sverige och i högsta grad var involverad i skivbolaget MNW. Han producerade Contacts första engelsksprÃ¥kiga album "Nobody wants to be sixteen", gjorde ett eget soloalbum "The day the earth stood still", med tre lÃ¥tar skrivna tillsammans med Lorne De Wolfe frÃ¥n Contact, och producerade MNW-teknikern/producent Bo Anders Larssons soloskiva, under namnet Scorpion, "I am the Scorpion". NÃ¥gra smÃ¥ specifika detaljer i en lÃ¥ng och färgstark karriär.
   Kim Fowley dog igÃ¥r 15 januari 2015 i urinblÃ¥secancer.

/ HÃ¥kan

Ronander rockar på rutin

Postad: 2015-01-16 07:58
Kategori: 90-talskonserter



Effekten av framgångarna med Mats Ronanders succéalbum "Himlen gråter för Elmore James" gjorde att turnén som startade på hösten 1992, Örebro i november, förlängdes och gjorde att han och hans oförändrade band kunde återkomma till Örebro även på sommaren 1993. Med alltså identiskt band och nästan identisk repertoar.


Den här recensionen publicerades ursprungligen i Nerikes Allehanda 3/8 1993.

MATS RONANDER
Strömpis, Örebro 1 augusti 1993


Under 25 år har Örebrosonen Mats Ronander stått på scenen ett otal gånger och på sina många turnéer har han varit sin forna hemstad trogen fast han bokstavligen lämnade stan bara några år efter den anspråkslösa scendebuten.
   I sina sÃ¥nger gör Mats inte heller nÃ¥gon hemlighet av sitt ursprung och sine rötter i Närkemetropolen. Senast i "HÃ¥ll ut", en av mÃ¥nga lyckade lÃ¥tar pÃ¥ det framgÃ¥ngsrika albumet "Himlen grÃ¥ter för Elmore James".
   Mats och hans kvintett gjorde i söndags inte den lÃ¥ten, fast repertoaren i huvudsak var hämtad frÃ¥n senaste skivan, hans bÃ¥de musikaliskt och kommersiellt mest framgÃ¥ngsrika album som kom i höstas.
   Sedan dess har Mats Ronander Band turnerat flitigt och Ã¥kt runt Sverige flera varv. Därför var det i söndagskväll pÃ¥ Strömpis andra gÃ¥ngen pÃ¥ Ã¥tta mÃ¥nader som bandet landade i Örebro, med en show, konsert eller föreställning väldigt lik höstens framträdande.
   Det var med andra ord inga överraskningar Mats och grabbarna bjöd pÃ¥ under den dryga timmen kring midnatt pÃ¥ ett svettigt Strömpis.
   Men sÃ¥ är det material som hÃ¥ller i oändliga repriser och tÃ¥l mÃ¥nga upprepningar.
   Mats hade valt att skippa sex lÃ¥tar frÃ¥n i höstas, ovan nämnda "HÃ¥ll ut" är en av dessa, men följde i övrigt körschemat lÃ¥t för lÃ¥t.
   LÃ¥tarna fick den övervägande kvinnliga publiken att sjunga med i refränger och ibland hela texten.
   Fast när slagnumret "Gör mig lycklig" introducerades i en jazzig, cool dräkt var det nog mÃ¥nga som först rynkade pÃ¥ näsan, innan lÃ¥ten efter ett underbart mellanspel stegrades i tempo upp till den underbara hit det är.
   Annars var det Ã¥terigen "Kött och blod" som bvar publikens favorit nummer ett. LÃ¥ten var en tung avslutning i rök och hög volym innan extralÃ¥tarna följde.
   TitellÃ¥ten frÃ¥n senaste albumet har ocksÃ¥ kvalitéer att bli en Ronander-klassiker en lÃ¥ng tid framöver. Speciellt som det är enda tillfället dÃ¥ han till stort jubel tog fram sitt eldiga munspel.
   Och den numera traditionella avslutningen med ABBA-covern "On and on and on" var mer punk än pop, där medlemmarna i bandet försökte lägga ut snubbeltrÃ¥d för varandra.
   Det var en rolig och uppfriskande final pÃ¥ en konsert som gick lite pÃ¥ rutin. Ett nÃ¥got turnétrött gäng gjorde säkert sitt bästa men lyckades aldrig riktigt väcka upp den slöa söndagspubliken.

Mats Ronander, gitarr, munspel och sång
Max Lorentz, gitarr, keyboards och sång
Henrik Tvede, gitarr
Klas Anderhäll, trummor
Nalle Påhlsson, bas och sång
Niklas Medin, keyboards

LÃ¥tarna:
Sverige
Oh mama
Suzy Solidor
Tokig
Good for you
Ligg hos mig
För kärleks skull
Gör mig lycklig nu
En gång till, måne
Kött och blod

Extralåtar
Himlen gråter för Elmore James
On and on and on

/ HÃ¥kan

Tyla Gang till Örebro på lördag

Postad: 2015-01-15 08:00
Kategori: Blogg


Konsertarrangören Anders Dambergs senaste nyhetsbrev inleds med följande lite gulliga meddelandet: "TYLA GANG (UK) är ett band som NA´s resencent Håkan Petterson kan sätta sig på ett plan till London för att få se. Nu dyker dom upp i Örebro för första gången i modern tid. Pubrock av bästa märke!". Frånsett några felstavningar (det kan vara svårt att placera bokstäverna rätt i ordet "recensent" och mitt efternamn har alltid haft två t och två s, "Pettersson") har Damberg uppfattat min fascination av Tyla Gang-historien på alldeles rätt sätt. Dessutom är det första gången Sean Tyla och hans Tyla Gang överhuvudtaget besöker Örebro.
   Hade nÃ¥gon berättat hösten 1977, dÃ¥ mitt intresse för Tyla Gang exploderade första gÃ¥ngen, att Tylas gäng nÃ¥gon gÃ¥ng i framtiden ska spela i Örebro hade jag uppfattat personen som en fantasifull drömmare. Albumet "Yachtless" (1977) var den utlösande faktorn pÃ¥ mitt stora intresse för Sean Tyla, mannen som pÃ¥ tvÃ¥ album med Ducks Deluxe hade bevisat gruppens ställning som den engelska pubrockgenrens främsta representant (kanske i konkurrens med Brinsley Schwarz...).
   Lennart Perssons intervju och diskografi med Sean Tyla i Larm #8 framÃ¥t sommaren 1978 underströk bara övertygelsen att Tyla hade en intressant bakgrund och en fantastisk framtid.
   Efter Ducks-gruppens sammanbrott sommaren 1975 bildades första upplagan av Tyla Gang. Jag har pÃ¥ HÃ¥kans Pop genom Ã¥ren berättat mycket om Sean Tylas historia, frÃ¥n Ducks Deluxe via Tyla Gang till en lÃ¥ng men oregelbunden solokarriär, och i den här artikeln (om singeln "Suicide jockey") berättar jag om Tyla Gangs allra första stapplande steg. Och tydligen hade jag lyckats fÃ¥ alla detaljer rätt ty Peter O'Sullivan, bandets förste basist, kommenterade artikeln med följande positiva ord:
   "Wow Hakan! - It's great to see someone getting ALL his facts right!...great job. Phil Nedin, Tweke Lewis and myself remain great friends and are still playing in Wales.Richard played on Styrofoam and Texas, Tweke played on Suicide and Cannons. Those Pebble Beach sessions were so productive...and I may be biased but I think this was the best line-up the Tyla gang ever had! Phil, and Tweke moved on but I stayed with Sean, Mike and Bruce until Yachtless was finished, did some sessions for the Motors (Nick and Andy were both in the Ducks) that included the first three singles and returned to Wales. Thanks again."
   Jag har ocksÃ¥ skrivit en lÃ¥ng text om den nästan legendariska "Styrofoam"-singeln, Tyla Gangs enda Stiff-skiva, men det var alltsÃ¥ "Yachtless"-albumet som väckte mitt stora intresse. En skiva som jag i min recension i Nerikes Allehanda 3 januari 1978 beskrev som "raffinerad och härligt gränslös rockmusik med slagfärdiga och kraftfulla sÃ¥nger" och "svettigt och okammat levande som man önskar att fler albumdebutanter vore".
   Vid den här tidpunkten var skivan omöjlig att uppbringa i nÃ¥gon av Örebros skivaffärer. Jag hade köpt ett importerat exemplar i Stockholm och efter min recension gjorde jag en rundringning till affärerna i Örebro där det bara var Alex Royal pÃ¥ LP-skivan (skivbutiken pÃ¥ Nygatan) som kunde meddela att de hade bra kontakt med en importaffär i Stockholm och snart skulle fÃ¥ in ett antal exemplar. Tyla Gang-skivan, utgiven pÃ¥ det amerikanska skivbolaget Beserkley, skulle snart fÃ¥ officiell distribution genom de konventionella kanalerna.
   1977, under inspelningarna till "Yachtless", var Tyla Gang en helt annorlunda grupp jämfört med den första upplagan hösten 1975. Nu omgav sig Sean Tyla med den kanadensiske gitarristen Bruce Irvine och de bÃ¥da gamla Winkies-medlemmarna Bruce Turrington, bas, och Mike Desmarais, trummor. Efter det följande albumet, "Moonproof" hösten 1978, spelades in samtidigt som skivbolaget fick ekonomiska problem, sprack bandet och Tyla blev under de närmaste Ã¥ren mer och mer etablerad som soloartist. Och minnet av Tyla Gang blev under decennier framÃ¥t ett suddigare och suddigare minne. Fram till hösten 2010 när Tyla beslutade sig för att Ã¥terförena Tyla Gang i sin optimala "Yachtless"-formation.
   33 Ã¥r(!) efter sin höjdpunkt ställde sig ett nygammalt Tyla Gang pÃ¥ Akkurat i Stockholm hösten 2010 och gjorde en 90 minuter lÃ¥ng och faktiskt imponerande spelning som jag efter bästa förmÃ¥ga har beskrivit här. VÃ¥ren 2013 var bandet tillbaka pÃ¥ samma plats, med basisten John McCoy (som jag dÃ¥ beskrev som tillfällig...) som numera är permanent medlem i bandet. Just den konserten spelades in och gavs ut pÃ¥ skiva i höstas under titeln "Live in Stockholm". Där Max Lorentz i efterhand har lagt pÃ¥ keyboards och numera är officiell medlem i det Tyla Gang som pÃ¥ lördag kommer till East West Sushi i Örebro. PÃ¥ en av bara fyra Sverigekonserter under den Europaturné som gÃ¥r under namnet The Return Tour.

/ HÃ¥kan

Covers: Carla Olson

Postad: 2015-01-14 07:54
Kategori: Cover-skivor

CARLA OLSON: Have harmony, will travel (Carla Olson Productions/CRS, 2013)

Det här albumet med amerikanskan Carla Olson som soloartist är allt annat än en skiva med en ensam artist. "Have harmony, will travel" är snarare en duettskiva då olika sångare och sångerskor gästar på varje låt på ett mer eller mindre dominerande sätt. eller som i ett fall, på Little Stevens för övrigt underbara "All I needed was you" (från Southside Johnnys lika underbara "Better days"-album) där Scott Kempner (Dictators/Del-Lords) tar över helt där Carla bara får agera körsångerska.
   Det är inte bara namnet som kopplar Carla Olson till Sverige. Under en Sverigeturné 1986 med Textones, där hon var sÃ¥ngerska, blev kontakterna sÃ¥ seriösa att hon 1989 Ã¥tervände och spelade in ett helt soloalbum med bland annat fyra killar frÃ¥n Wilmer X i kompet.
   Under de här 80-tals-Ã¥ren samarbetade Carla ocksÃ¥ med gamle Byrds-medlemmen Gene Clark och kontakterna med det lite mer countryfierade materialet har pÃ¥verkat urvalet pÃ¥ den här skivan, bÃ¥de lÃ¥t- och soundmässigt. Exempelvis gör hon en ytterst fin version av Clarks "She don't care about time" tillsammans med den gamle Buffalo Springfield-medlemmen Richie Furay.
   En annan gammal men mindre känd Byrds-medlem, John York, sjunger pÃ¥ tvÃ¥ lÃ¥tar, "The first in line" och "Upon a painted ocean".
   Ã„nnu bättre, ännu mer överraskande och imponerande är samarbetet med sÃ¥ngaren Rob Waller frÃ¥n countryrockgruppen I See Hawks In LA, yngre arvtagare till grupper som Flying Burrito Brothers och Poco. "Look what you've done" och framförallt Don Williams "Til The Rivers All Run Dry" är skivans höjdpunkter.
   Men det finns fler fina ögonblick pÃ¥ den här skivan. FrÃ¥n Everly Brothers-influerade "The first in line" till Del Shannons gamla popdänga "Keep searchin'", perfekt för Peter Case att Ã¥tervända till sina gamla Plimsouls-drömmar. Eller i de rockigare lÃ¥tarna när jämförelsen med Chrissie Hynde ligger närmare till hands.
   Mest högljutt och rockigt blir det dock pÃ¥ redan nämnda "All I needed was you" med typisk Springsteen-saxofon frÃ¥n Carlas gamle Textones-kollega Tom Junior Morgan.
   "Have harmony, will travel" kanske inte lyfter fram soloartisten Carla Olson pÃ¥ önskvärt sätt men urvalet gästartister och lÃ¥tar är allt annat än förutsägbart och de personliga och varierade arrangemangen pÃ¥ mÃ¥nga lÃ¥tar har resulterat i ett mycket underhÃ¥llande och bra album.

You Can Come Cryin' To Me (Radney Foster)
1987. Från albumet "Foster & Lloyd" med Foster & Lloyd.
Look What You've Done (Wes Farrell/Bob Johnston)
1966. Singel med Pozo Seco Singers.
Love's Made A Fool Of You (Buddy Holly/Bob Montgomery)
1959. Singel med The Crickets.
Keep Searchin' (Del Shannon)
1964. Singel med låtskrivaren.
Still Waters (Chris Jagger)
2000. Från albumet "Channel fever" med låtskrivaren.
She Don't Care About Time (Gene Clark)
1965. Singel-b-sida ("The Times They Are A-Changin'") med the Byrds.
All I Needed Was You (Little Steven)
1991. Från albumet "Better days" med Southside Johnny & the Asbury Jukes.
The First In Line (Paul Kennerley)
1984. Från albumet "The Everly Brothers" med The Everly Brothers.
Stringin' Me On (James Intveld)
2000. Från albumet "Somewhere down the road" med låtskrivaren.
Upon A Painted Ocean (PF Sloan)
1965. Singel-b-sida ("Child of our times") med Barry McGuire.
8:05 (Jerry Miller/Don Stevenson)
1967. Från albumet "Moby Grape" med Moby Grape.
Til The Rivers All Run Dry (Wayland Holyfield/Don Williams)
1975. Singel med Don Williams.

/ HÃ¥kan

Tim Drummond (1940-2015)

Postad: 2015-01-13 09:56
Kategori: Minns

Första gången som basisten Tim Drummond gjorde avtryck i mitt lyssnande musikliv var på J J Cales minimalistiska debutalbum "Naturally" 1971 där hans instrument gjorde mer intryck än vad som var vanligt vid den här tidpunkten. Fast då hade jag inte koll på hans bakgrund under 60-talet på skivor med Conway Twitty och turnéer med James Brown.
   Men det var 1972 pÃ¥ Neil Youngs stora kommersiella genombrott "Harvest" som Drummond gjorde sin stora insats som spektakulär basist och medlem i kompgruppen Stray Gators. Sedan blev han trogen Young i mÃ¥nga Ã¥r och pÃ¥ mÃ¥nga skivor. Först pÃ¥ liveskivorna "Time fades away" och "Tonight's the night" men ocksÃ¥ pÃ¥ delikata Young-skivor som "Zuma" och "American stars 'n bars".
   Med den bakgrunden var det inte sÃ¥ konstigt att Drummond pÃ¥ 90-talet medverkade pÃ¥ Youngs "Unplugged"-framträdande och Stray Gators-Ã¥terföreningen pÃ¥ "Harvest moon" (1992). Turnerade dessutom med Crosby, Stills, Nash & Young 1974 och spelade ocksÃ¥ pÃ¥ flera Graham Nash-skivor. Och pÃ¥ det unika singelsamarbetet mellan Nash och Young pÃ¥ "War song".
   Drummond har ocksÃ¥ turnerat med Bob Dylan och spelade pÃ¥ flera skivor under Dylans religiösa period runt 1980, skrev exempelvis titellÃ¥ten pÃ¥ "Saved"-albumet tillsammans med Dylan.
   Drummond fortsatte spela pÃ¥ flera J J Cale-skivor och den flitigt arbetande musikern figurerade pÃ¥ ett otal andra skivor med bland annat Ry Cooder, Steve Forbert och Don Henley.
   Tim Drummond dog i söndags 10 januari 2015.

/ HÃ¥kan

Larm #10: april 1979

Postad: 2015-01-12 07:53
Kategori: Larm



1. CHARLIE AINLEY
2. REGGIE YOUNG -skoningslös med gitarr!
3. Rock i tryck
4. MOON MARTIN
5. JIMMY PAGE i studion, del 2
6. MICKEY JUPP Diskografi
7. THE YARDBIRDS
8. HALL & OATES - radarparet från Philadelphia
9. Lost in the blåst
10. MICHAEL BROWN
11. Singlar
12. "Ännu mera blues"
13. Skivrecensioner
14. Litta Kantri

#10-NUMRET AV LARM, MED DEN ENGELSKE pubrockaren Charlie Ainley på framsidan, presenteras som "Jubileumsnummer!" i samband med en liten prishöjning från 7.50 till 8.50. Jag glömde förresten notera förra prishöjningen där priset på Larm-tidningen höjdes från 6:- till 7.50 i #7. Fortfarande väldigt skäliga priser på en så genomgående läsvärd musiktidning. Och #10 är lika fullspäckad med intressant läsning som #8 och #9. Det är under de här numren som Larm-historien innehållsmässigt i min värld når sina absoluta höjdpunkter.
   Man kan inte klaga pÃ¥ chefredaktören Lennart Perssons ambitioner att hellre skriva om intressanta ibland allmänt okända artister än om kommersiellt populära namn. Det nya Larm-numret inleds med en artikel/intervju med Charlie Ainley, pubrockare frÃ¥n England, signerad just Lennart P.
   Redaktionsmedlemmen Kalle Oldby, som bidragit med intressanta men konventionella artiklar tidigare, fÃ¥r en egen personlig sida i Larm där han i det här och kommande nummer skriver om amerikanska gitarrister. Och inte bara det, sidan är manuellt nedtecknad med penna i en mycket lättläst stil. Reggie Young är första gitarristporträttet vars historia presenteras i en kort text men framförallt via en lÃ¥ng lista pÃ¥ lÃ¥tar som han spelar pÃ¥. FrÃ¥n Box Tops "Cry like a baby" 1968 via Mentor Williams "Drift away" 1974 till Jessi Colters "You mean to say" 1976.
   Bland böckerna som uppmärksammas pÃ¥ Rock i tryck-sidan märks en bok om countrymusik, "The illustrated encyclopedia of country music", av Fred Dellar, Roy Thompson och Doug Green. Och en bilderbok med skivomslag, "The album cover album", av fotograferna/konstnärerna Storm Thorgerson och Roger Dean.
   Nästa stora fantastiska Lennart P-intervju/artikel är med Moon Martin som precis hade släppt sitt mycket fina debutalbum "Shots from a cold nightmare" men hade en lÃ¥ng och intressant historia bakom sig. Och innan 1979 var slut hade han följt upp debuten med ännu en perfekt skiva, "Escape from a domination". Lennart och Moon berättar detaljerat om den tidigare gruppen Southwinds skivor och all uppmärksamhet Moon hade fÃ¥tt för lÃ¥tarna han hade skrivit Ã¥t Mink DeVille, Michelle Phillips och Lisa Burns.
   Det var här och dÃ¥ jag hade fÃ¥ngats av Moons debutskiva och sedan läste bakgrunden i Larm som gjorde att jag fick Moon Martin som stor favorit. Jag har uttryckligen förklarat det i den här artikeln.
   Pontus von Tell fortsätter sin detaljerade och initierade artikel om gitarristen Jimmy Pages karriär som studiomusiker under Ã¥ren 1965 och 1966.

DET VAR INTE BARA MOON MARTIN som väckte mitt stora och avgörande intresse i #10. Lennart P:s intervju och diskografi med Mickey Jupp var nästan hypnotiskt intressant att läsa och suga i sig av hela hans långa historia. Från Legend-skivorna i slutet på 60-talet till hans pånyttfödelse som Stiff-artist och albumet "Juppanese". Allt presenterat i en diskografi med skivomslag och autentiska etiketter. Jag har många gånger genom åren återvänt till just det här uppslaget som på senare år har influerat mycket av mina skriverier på den här sidan.
   Ytterligare en diskografi med fyra sidor historia om The Yardbirds presenteras av Göran Ohlsson i det här Larm-numret. En utförlig diskografi som delar upp utgivningen i tre delar, England, USA och Europa.
   Peter Oscarsson, nytt namn i Larm, fÃ¥r ett stort utrymme pÃ¥ tvÃ¥ uppslag för att kunna förklara storheten i duon Daryl Halls och John Oates musik. PÃ¥ det sedvanligt intressanta Lost in the blÃ¥st-uppslaget presenteras bland annat Chilli Willi & the Red Hot Peppers "Bongos over Balham", The Rising Sons (Taj Mahal/Ry Cooder) och Lennart P uppmärksammar Jeremy Spencers soloskiva och Fleetwood Macs "Kiln house" i samma recension.
   Flitige Lennart P skriver ocksÃ¥ om Michael Brown som fick sina största framgÃ¥ngar i gruppen Left Banke, där han skrev klassikern "Walk away Renée", men här berättas ocksÃ¥ om fortsättningen i grupperna Stories och Beckies.
   Lennart P:s snyggt redigerade singelsidor har fÃ¥tt lättlästa underrubriker som delat upp floden av nya singlar i "Hetaste vaxen" (Lew Lewis/Pretenders/The Records/Rachel Sweet), "Rekommenderas", "Svenskt" (skÃ¥nska Noise), "För samlare" (b-sidor med Graham Parker, Rolling Stones och Wreckless Eric), "Oldies" och "Besvikelser" där faktiskt bÃ¥de Kinks, Steve Gibbons Band och Keith Richards har hamnat.
   Bland recensionerna av nya album dras ögonen mest till Big Stars tredje, Dag Vags första och Ducks Deluxes "Last performance", den nästan bootleginspelade finalkonserten sommaren 1975.
   I Staffan Soldings fasta avdelning "Ännu mera blues" berättas den här gÃ¥ngen om bluesetiketten Savoy. Och Larm #10 avslutas med Litta Kantri-avdelningen där Torkel Dromberg skriver om bland annat Jerry Jeff Walker, Guy Clark, Rodney Crowell och okände Cooder Browne.

/ HÃ¥kan

Folk at Heart dag/kväll/natt 2

Postad: 2015-01-04 15:57
Kategori: Folk at Heart





David Södergreens Hot Five med Åsa Bergfalk.


Olle Unenge med band.


Alla bilder: Anders ErkmanRichard Lindgren.

SPÖKET I KÖKET
DAVID SÖDERGRENS HOT FIVE
OLLE UNENGE med band
RICHARD LINDGREN
RICHARD LINDGREN
DAVID SÖDERGRENS HOT FIVE

Scandic Grand, Örebro 3 januari 2015

SAME SAME BUT DIFFERENT. Jag måste erkänna att andra kapitlet på årets Folk at Heart för egen del blev en liten rundresa inom hotellets väggar bland visserligen intressanta men för mig redan kända namn på artister. Jo, jag vet att det på en sådan här festival där det kryllar av musikaliskt godis, oupptäckta pärlor och unika personligheter med ambitioner att sprida sitt budskap för en större publik med lite tur kan upptäcka musikens framtid.
Och att i detta rika utbud kunna upptäcka gränslös talang men jag har inte riktigt haft det uppdraget i år, jag har inte jobbat som grävande journalist i musikens tjänst under två dygn, och istället försökt roa mig under avslappnade former och har för stunden enbart sökt bästa möjliga form av underhållning. Med den avsikten har det också blivit lite förutsägbart och lite ospännande när det har kommit till val av musik.
   Kanske blev jag ocksÃ¥ lite omedvetet pÃ¥verkad av en känd skivbolagsägare, HÃ¥kan Olsson pÃ¥ Rootsy, som tyckte att han under Ã¥rets festival inte har hittat sÃ¥ mycket intressant utöver kontraktet han pÃ¥ fredagen skrev med den grymt imponerande Shoutin' Red.
   Därför blev dag 2 pÃ¥ Ã¥rets Folk at Heart fylld med mÃ¥nga repriser pÃ¥ artister jag redan sett och upplevt tidigare. Men artister som uppträder pÃ¥ flera olika scener kopierade sällan sina konserter utan gav varje stund en egen liten glans av personlighet. Same same but different, som sagt var.
   Richard Lindgren, som jag under de senaste Ã¥ren sett ett oräkneligt antal gÃ¥nger, är ett slÃ¥ende exempel pÃ¥ den typen. SÃ¥g Lindgren vid tre tillfällen där ingen repertoar, kompband eller ambition var lik nÃ¥gon annan. FrÃ¥n fredagens minst sagt improviserade konsert pÃ¥ ett hotellrum via den starkt fokuserade soloföreställningen pÃ¥ stor scen tidig lördag kväll till ännu en illa förberedd hotellrumsspelning, senare pÃ¥ lördagen var det lÃ¥ng, lÃ¥ng väg.
   Om vi ska ta det bästa först hade Richards framförande pÃ¥ den stora scenen makalösa kvalitéer. DÃ¥ var plötsligt ljudet en klockren verklighet som förstärkte föreställningen där han efter den inte sÃ¥ unika inledningen med "From Camden Town to Bleecker Street" och "Five pints and a wink from Gwendolyn" gav lite mer uppmärksamhet Ã¥t flera lÃ¥tar frÃ¥n senaste albumet "Sundown on a lemon tree". Han genomförde konserten helt pÃ¥ egen hand med tanke pÃ¥ att ljudet tidigare inte hade fungerat pÃ¥ allra bästa sätt när det var mycket folk pÃ¥ scen.
   Med enbart akustisk gitarr till hjälp gav han den senaste skivans titellÃ¥t, som där framförs med huvudinstrumentet piano, en ny men lika melodiöst vacker inramning. Fortsatte med "If I ever walked away", "I used up my tomorrows" och "Song for Claudia" frÃ¥n samma album innan han stack emellan med"Miracle like you" frÃ¥n förra skivan innan han avslutade konserten helt acappella med "Danny boy" där Richards enorma röstresurser kom väl till pass.

LINDGRENS FRAMTRÄDANDE EN DRYG halvtimme senare i ett hotellrum hade en helt annan karaktär med många spontana covers, bland annat "Deportees" och en lysande "The boxer", med musiker han inte hade repeterat med. Olle Unenge var som vanligt smidig och följsam och ståbasisten Dan Englund, från Alligator Jumbo, spelar på Richards senaste album men trummisen Mathias Alf, från Unenges band, på sin cajón var ett nytt och okänt namn för Richard fram till presentationen av bandet. Så spontant och oplanerat går det till på Folk at Heart.
   Det peruanska slagverkinstrumentet cajón, en lÃ¥da att sitta pÃ¥ som pÃ¥ framsidan spelas med händerna, förekom för övrigt flitigt under bÃ¥da Folk at Heart-dygnen i mÃ¥nga olika sammanhang men främst när utrymmet var bristfälligt och trumset tog för stor plats. Jag sÃ¥g och hörde cajón pÃ¥ konserter med David Södergrens Hot Five, Lundh & Folkesson, Olga Pettersson, Olle Unenge och nu ocksÃ¥ Richard Lindgren.
   Olle Unenge, ja. Olle och hans stora band med bÃ¥de grekiska och svenska folkmusiker och en hÃ¥rdrocksgitarrist (Mats LIndström) hade för kvällen förstärkts med rutinerade Jesper Lindberg pÃ¥ banjo och akustisk gitarr som ersatte Australien-turnerande Simon Nyberg. Repertoaren innehöll uteslutande lÃ¥tar frÃ¥n Olles soloskiva "Det kunde förvisso vara värre..." i mÃ¥nga gÃ¥nger identiska arrangemang. Duellen mellan Lindberg och Lindström i slutet pÃ¥ "Flod pÃ¥ väg" blev ett oväntat hett grepp.
   Dagens genomgÃ¥ng av gÃ¥rdagens aktiviteter pÃ¥ Folk at Heart har blivit lite okronologisk sÃ¥ nu kan jag berätta vad vi inledde kvällen med. Fredagstips om Spöket i Köket gjorde att vi inte ville missa det spektakulära stora folkmusikbandet och det var fascinerande att uppleva ett band som flyttade de traditionella gränserna för folkmusik en bra bit utanför fantasin. FemmannablÃ¥set ökade märkbart energin i de redan snabba lÃ¥tarna.
   Rootsy-chefen HÃ¥kan Olsson hade ju uttalat ett intresse för David Södergrens Hot Five men en skramlig lite illa mixad spelning föll honom inte riktigt i smaken men personligen kan jag inte fÃ¥ nog av "Rocky Balboa", duetten med Ã…sa Bergfalk. Faktiskt har bandets akustiska spelningar imponerat mer där närheten till publiken och energin i den starka repertoaren har varit sÃ¥ pÃ¥taglig. Som i MatchRoom (se nedan) strax efter midnatt där lÃ¥tens kompositör Mattias Lagerqvist fick agera duettsÃ¥ngare i just "Rocky Balboa".

Foto: Carina Österling

/ HÃ¥kan

Folk at Heart, dag/kväll/natt 1

Postad: 2015-01-03 14:12
Kategori: Folk at Heart




Shoutin' Red.


Basko Believes (Johan Örjansson).



Tullamore Brothers.


Lundh & Folkesson.


Alla bilder: Anders ErkmanStiko Per Larsson.

SHOUTIN' RED
BASKO BELIEVES
TULLAMORE BROTHERS
LUNDH & FOLKESSON
STIKO PER LARSSON
DAVID SÖDERGRENS HOT FIVE
OLGA PETTERSSON
RICHARD LINDGREN
MATHILDA WAHLSTEDT

Scandic Grand, Örebro 2 januari 2015

DET BLIR SOM REDAN NÄMNTS INGEN MINUTIÖS bevakning av årets Folk at Heart-upplaga på den här sidan men jag kan naturligtvis inte låta bli att komma med några korta ögonblicksbilder från helgens omfattande och publikmässiga succé-festival på Scandic Grand i Örebro. Förhandsrapporter hade talat om en lite mindre intensiv och en inte fullsatt festivalfredagskväll men efter att ha upplevt en publiktät kväll på hotellet kan jag klart dementera den uppgiften.
   Efter nÃ¥gra inledande konserter i hotellets bottenvÃ¥ning strÃ¥lade publik och artister samman i lobbyn runt halv elva inför festivalinvigningen och dÃ¥ var det trÃ¥ngt, festligt, familjärt och pÃ¥ gränsen till stökigt. Och under festivalens nattverksamhet med konserter i bland annat tolv hotellrum gjorde inte trängseln i korridoren pÃ¥ första vÃ¥ningen mindre pÃ¥taglig.
   Den extremt genuina Shoutin' Red (Felicia Jangard Nielsen) stod i hotellets lobby och välkomnade publik, hotellgäster och artister, som bildade kö till ackrediteringsbordet, med sin musikaliska mix av gamla blueslegendarer, Bob Dylan och Joan Baez. Hennes röst och den traditionella klangen frÃ¥n hennes gamla akustiska gitarr överröstade ibland effektivt minglet och surrandet bland folk som möttes och informerade varandra om kvällens planer.
   Sedan satte vi oss ned i Cupol-lokalen (hotellets matsal och frukostlokal) för en konsert med Basko Believes (Johan Örjansson) som genom idogt spelande pÃ¥ Live at Heart under mÃ¥nga Ã¥r har en hyfsat stor publikskara i Örebro. Han ändrar dessutom utseende för varje besök. Välkammad med eleganta glasögon var kvällens style.
   I vÃ¥ras kompades Örjansson av en hel grupp men nu pÃ¥ Folk at Heart stod han och kompanjonen Andreas Lindh ensamma pÃ¥ scenen med sina akustiska gitarrer, förbluffande röster och starkt personliga sÃ¥nger. I en mix av Basko Believes- och Örjansson-lÃ¥tar dök det även upp en nyskriven lÃ¥t av samma tunga dignitet.
   PÃ¥ en sÃ¥ kallad folkmusikfestival passar det irländskt klingande Tullamore Brothers bättre än mycket annat. Utan att bjuda pÃ¥ nÃ¥gra direkta nyheter (se setlista nedan) blev det en trevlig halvtimme med bÃ¥de sÃ¥ng, musik och underhÃ¥llande mellansnack.
   Den för mig nya konstellationen Lundh & Folkesson, med gamla anor, gjorde ett överraskande samspelt, välsjungande och smÃ¥tt humoristiskt intryck när de blandade sin gamla teaterbakgrund med musik. Cecilia Lundh, Mija och Greta Folkesson lyckades med smÃ¥ medel, fÃ¥ instrument och välsvarvade röster förvandla underhÃ¥llning till stor konst. Där den textmässiga höjdpunkten blev "Varför fÃ¥r jag alltid bara fula killar?".
   I en mindre lokal, Markurell, fick jag för första gÃ¥ngen uppleva Stiko Per Larsson live, fast han har passerat Örebro vid ett flertal tillfällen tidigare, och imponerades av bÃ¥de hans vältalighet, personlighet, passion och innerligt starka sÃ¥nger. Dalmasen Larsson berättade om sina vandringar genom Sverige per fot, för att samla in pengar till SOS:s barnbyar, och fick all kärlek tillbaka frÃ¥n publiken. Inte minst frÃ¥n nÃ¥gra ishockey-fans pÃ¥ första bänk när han avslutade spelningen med "Bröder", Leksands kampsÃ¥ng som Stiko Per har skrivit.
   Efter en paus pÃ¥ hotellrummet kom vi ner till lobbyn för att lagom hinna höra sluttonerna av gruppen Spöket i Köket, ett gränsöverskridande folkmusikstorband som alla närvarande lovordade stort, innan den officiella invigningen.
   Efter ett snabbt besök i den stora lokalen Elvy, dansscen pÃ¥ Ã¥rets festival, där grekiska orkestern Ya Mas lockade till mer eller mindre organiserad ringdans med sina grekiska klanger, blev korridoren pÃ¥ hotellets första vÃ¥ning vÃ¥r hemvist under nÃ¥gra timmar. Där gällde det i första hand att sammanföra de olika konsertlokalerna, med namn som Edvins SpehÃ¥la, Liljerummet, Leif-Benkez och MatchRoom, med hotellrumsnummer och därefter hitta rätt bland ett rikt utbud av artister och konserter.

JAG KAN VÄL ERKÄNNA ATT NATTENS aktiviteter och jakt på intressanta konserter gick mer på rutin med kända namn än uttalad nyfikenhet. Således inleddes nattkonserterna med ett akustiskt David Södergrens Hot Five som är inne i ett stim av goda konsertinsatser. Utan elektricitet och mikrofoner kunde bandet med David i spetsen spela ut för fullt bara någon meter från den starkt sammanpackade publiken. I en repertoar som inleddes med "Poppsång" och fortsatte med låtar som "Hett blod", "Innan döden skiljer oss åt", "Käre bror" och "3:e april".
   Jag vet inte varifrÃ¥n jag fick tipset eller fantasin att tränga mig in i hotellrummet där Olga Pettersson skulle ha konsert men det blev pÃ¥ mÃ¥nga sätt en överraskande upplevelse. Med inledande mycket tal av Tomas Grek, vid sidan av gitarr och mandolin är storyteller hans instrument, och sedan inspirerande sÃ¥ng av Elin Henningson och rasslande percussion av Richard Sievert. Och en stillsam repertoar frÃ¥n Dan Andersson till Mikael Wiehe.
   Resten av min natt var mer planerad med ännu en konsert med Richard Lindgren som spontant hade fÃ¥tt hjälp av Olle Unenge, gitarr/sÃ¥ng, och Robin Mossberg, bas. Se bild nedan. Sin vana trogen blev den planerade lÃ¥tlistan nÃ¥got helt annat. LÃ¥tarna frÃ¥n höstens album "Sundown on a lemon tree" blev till minoritet, bara titellÃ¥ten och "Song for Claudia", och gamla hits som "Five pints and a wink from Gwendolyn", "Dead man", och "From Camden Town to Bleecker Street" framfördes med koncentration fast timmen var sen. Med en för natten starkt sjungande Richard som kan upprepa sin bravad ikväll pÃ¥ bÃ¥de stor scen och i ett hotellrum. Men allra mest imponerade nog musikerna bredvid som spontant men mycket skickligt hängde pÃ¥ i lÃ¥tar som de i vissa fall, Robin och "Song for Claudia", aldrig hade hört tidigare.
   Naturlighet är ingen vanlig beskrivning i artistbranschen men Mathilda Wahlstedt har den positiva egenskapen. Med amerikanska musiker i publiken presenterade hon sina lÃ¥tar genomgÃ¥ende pÃ¥ engelska. LÃ¥tar som med fin röst, elegant gitarrspel och ett allt större självförtroende växer för varje gÃ¥ng jag hör dem. Fast Mathilda passade även pÃ¥ att premiärspela tvÃ¥ nya lÃ¥tar i samma vackra genre.

Foto: Carina Österling

/ HÃ¥kan

Folk at Heart-helgen är här

Postad: 2015-01-02 09:40
Kategori: Folk at Heart




I ETT MÖRKT, SMÅREGNIGT, BLÅSIGT och nästan ogästvänligt Örebro laddar musikfestivalen Folk at Heart '15 för sin andra upplaga som mycket välkommet utspelar sig inomhus på ett hotell, Scandic Grand. Där har Folk at Heart under fredag och lördag i vanlig ordning organiserat ett digert festivalprogram med fler artister, fler scener och fler hotellrum än förra året.
   I Ã¥r kommer det under kvällstid, frÃ¥n 18.00 till 22.00, arrangeras konserter i hotellets bottenvÃ¥ning i sex mindre eller större lokaler. Sedan fortsätter aktiviteterna mellan 23.00 och 03.00 i fjorton olika hotellrum. Läge för trängsel, läge för intressanta möten och, framförallt, läge för musikaliska intima upplevelser.
   Jag har ännu inte lyckats fÃ¥nga ett officiellt festivalprogram men en smygtitt pÃ¥ festivalens hemsida avslöjar att det bli än mer intensivt jagande mellan scenerna för att hinna se och uppleva sÃ¥ mycket som möjligt. NÃ¥gra Ã¥terkommande favoritnamn som jag säkert inte kommer att missa är David Södergrens Hot Five, Basko Believes, Niclas Ekholm, Olle Unenge och Richard Lindgren. Men ocksÃ¥ nÃ¥gra spännande namn som dök upp och gjorde succé redan pÃ¥ förra Ã¥rets festival, Mathilda Wahlstedt och Bafoons. Till den listan kan jag ocksÃ¥ lägga tips som nÃ¥tt mig pÃ¥ namn som De Tröstlösa Bröderna och Lundh & Folkesson. Och sedan artisterna som jag bara oplanerat och plötsligt kommer att springa pÃ¥.
   PÃ¥ förra Ã¥rets festival rapporterade jag regelbundet pÃ¥ den här sidan (se under kategorin Folk at Heart till höger), ett intensivt noterande och ett ständigt skrivande, men jag tänker ta det lite lugnare i Ã¥r. Förhoppningsvis uppleva lite mer och hinna med lite mer av festivalprogrammet. Men jag kan naturligtvis inte hÃ¥lla mig borta frÃ¥n all rapportering sÃ¥ vänta er en och annan sammanfattning lördag och söndag eftermiddag frÃ¥n Folk at Hearts bÃ¥da festivalkvällar/nätter.

/ HÃ¥kan




Beatles (63)
Blogg (529)
Feber (5)
Filmklipp (131)
Jul (80)
Konserter (243)
Larm (20)
Listor (57)
Maxi12" (35)
Minns (177)
Pubrock (13)
Stiff (49)

<< Januari 2015 >>
Må Ti On To Fr Lö Sö
      1 2 3 4
5 6 7 8 9 10 11
12 13 14 15 16 17 18
19 20 21 22 23 24 25
26 27 28 29 30 31  

Anders Welander 19/10: The Howlers från Kristianstad spelade in Suzie Q före både Rolling Stones och...

Mikael Wigström 13/10: Så fint skrivet,,har ju följt nick sedan han började,,och han är fortfarande...

Mikael Bodin 11/10: Jag var också på plats i den bastuliknande arenan och fick uppleva vad som ver...

Mikael Bodin 11/10: Jag var pÃ¥ en av Tyrolspelningarna och en pÃ¥ TrädgÃ¥rn i Göteborg och kan hÃ...

Hanna B 18/09: Hej Håkan! Min uppfattning av kvällen på Frimis var snarare att folk var där...

Peter Forss 5/09: Jag minns låten som "Stop" från LP:n Supersession. Här en spotifylänk till ...

Per H 28/08: Omräknat till dagens penningvärde är det 213 kr, det får man inte många kon...

Per Erik Ahlqvist 28/08: Hej Håkan! Jag har undrat över en sak med just Fluru. De släpte sin debutsing...

Bengt Gustafsson 17/08: Hej Visst kan Bruce varit missnöjd med Rendezvous. Men den spelades live 57 gÃ...

Peter 2/07: Nja, Honeycombs hade ju en hit till: That´s the way som jag tror hamnade på Ti...

Jag är född 1952. Skrev min första recension i januari 1970. Har medverkat regelbundet i Nerikes Allehanda i över 45 år med recensioner, krönikor, artiklar och intervjuer. I nästan samtliga fall har det handlat om musik och ur mitt långa liv som skribent har jag hämtat många anekdoter som kommer förekomma här. Med popmusikens historia som grund berättar jag också om egna erfarenheter under den långa resan. Från 50-talet till idag. Plus utförliga recensioner av både konserter, skivor, dvd och böcker. Vill du/ni få er senaste skiva recenserad? Mejla mig, så får ni adress. Håkans Pop hade premiär 22 augusti 2007 och har sedan fyllts på med både nyskrivna artiklar och arkivmaterial från 1971 och framåt. E-posta mig.