Blogginlägg
”Vår tids rädsla för Ak Von Malmborg”
AK Von Malmborg
Vår tids rädsla för Ak Von Malmborg
(How Sweet The Sound/Make/Sony)
Stölden av det fascinerande basintrot till ”Stand by me” är det första jag hör på Ak Von Malmborgs nya skiva. Sedan hör jag en ljus men påträngande stämma som påminner om Lisa Ekdahl eller någon annan tjej ur den överbefolkade svenska singer/songwriter-traditionen. Första mötet med AK, som står för Anna-Karin, andas inte originalitet och är följaktligen inte så positivt men fortsättningen på skivan är verkligen en omskakande och nästan berusande upplevelse.
Den här sångerskan, poeten och artisten är på många sätt skoningslös. En som inte tittar sig omkring eller försöka följa trender utan lyckas göra en helt personlig skiva. Där parallellerna hellre bör dras med Kate Bush än Ekdahl.
Men här finns flera starka melodier än vad som sammanlagt finns på Bushs senare produktion. Många av de uppseendeväckande vackra melodierna dekoreras med körer, stråkarrangemang, en och annan elgitarr, dragspel och andra lågmälda instrument och det händer saker hela tiden.
Ibland går hon över gränsen till det tålamodskrävande, den långa intressanta texten till ”London” läser Ak till en adrenalinspeedat arrangemang på jazzdragspel, och det kan i en kritisk värld dra ner helhetsbetyget på hela skivan. Men summan av alla positiva delar kan inte ta ifrån skivan dess sammanlagda styrka.
De ypperligt vackra ”Drömmarna”, ”Silverblond” och ”Telefon till himlen” är skir personlig skönhet. Poppigt influerade ”Dom säger” och ”Autostrada av kärlek” borde vara Melodifestivalbidrag i en bättre värld. ”Kom och kom” där elgitarr möter flöjt andas naken åtrå och duetten ”Mer än så”, en svensk version av Bryan Ferrys ”More than this”, med Olle Ljungström är så stark och genomträngande att tanken på covertolkning inte finns.
/ Håkan
Rod Stewart tände ”Hovet”
Historien om ”Switchboard Susan”
<< | December 2009 | >> | ||||
Må | Ti | On | To | Fr | Lö | Sö |
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | |
7 | 8 | 9 | 10 | 11 | 12 | 13 |
14 | 15 | 16 | 17 | 18 | 19 | 20 |
21 | 22 | 23 | 24 | 25 | 26 | 27 |
28 | 29 | 30 | 31 |
Mikael Bodin 11/10: Jag var också på plats i den bastuliknande arenan och fick uppleva vad som ver...
Mikael Bodin 11/10: Jag var på en av Tyrolspelningarna och en på Trädgårn i Göteborg och kan h...
Hanna B 18/09: Hej Håkan! Min uppfattning av kvällen på Frimis var snarare att folk var där...
Peter Forss 5/09: Jag minns låten som "Stop" från LP:n Supersession. Här en spotifylänk till ...
Per H 28/08: Omräknat till dagens penningvärde är det 213 kr, det får man inte många kon...
Per Erik Ahlqvist 28/08: Hej Håkan! Jag har undrat över en sak med just Fluru. De släpte sin debutsing...
Bengt Gustafsson 17/08: Hej Visst kan Bruce varit missnöjd med Rendezvous. Men den spelades live 57 g...
Peter 2/07: Nja, Honeycombs hade ju en hit till: That´s the way som jag tror hamnade på Ti...
Mikael Johansson 27/06: Var där i konserthuset 1977, 16 år gammal. Visste inte riktigt vad som väntad...
Kjell J 16/06: Kolla gärna in denna ytterst förträffliga Youtube-kanal:@YesterdaysPapers (ti...
Jag är född 1952. Skrev min första recension i januari 1970. Har medverkat regelbundet i Nerikes Allehanda i över 45 år med recensioner, krönikor, artiklar och intervjuer. I nästan samtliga fall har det handlat om musik och ur mitt långa liv som skribent har jag hämtat många anekdoter som kommer förekomma här. Med popmusikens historia som grund berättar jag också om egna erfarenheter under den långa resan. Från 50-talet till idag. Plus utförliga recensioner av både konserter, skivor, dvd och böcker. Vill du/ni få er senaste skiva recenserad? Mejla mig, så får ni adress. Håkans Pop hade premiär 22 augusti 2007 och har sedan fyllts på med både nyskrivna artiklar och arkivmaterial från 1971 och framåt. E-posta mig.
Kommentarer till blogginlägget: