Blogginlägg
MAXI12" #26: NICK LOWE
NICK LOWE
Half a boy and half a man
Awesome
Cruel to be kind
(F-Beat, 1984)
EFTER DET MYCKET LYCKADE DAVE EDMUNDS- samarbetet i Rockpile, främst som livegrupp, i slutet på 70-talet fram till 1981 inledde Nick Lowe sin solokarriär på allvar med en permanent högkvalificerad kompgrupp bakom sig. Med musiker som Martin Belmont, gitarr, Bobby Irwin, trummor, Paul Carrack, keyboards, och James Eller, bas. Gruppen gick först under namnet His Noise To Go, från 1982 främst live (och livelåtarna på singeln "My heart hurts"), men 1984 ändrades gruppnamnet till Cowboy Outfit både live och på skiva.
En heartbreaking otrohetshistoria gjorde att Eller hoppade av gruppen och Lowe själv återvände till basgitarren inför inspelningen av albumet "Nick Lowe & his Cowboy Outfit" i fyra olika studios i London. "Half a boy and half a man" är första låten på albumet och även första singeln från skivan. Båda släpptes parallellt i maj 1984.
Låtarna på den här maxisingeln är inte så exklusivt udda eller raritetsstämplade men den fysiska utgåvan är däremot väldigt annorlunda. Ty maxisingelns samtliga tre låtar ligger på skivans a-sida medan baksidan är ograverad och blank förutom inskriptionen "NICK LOWE" där O är precis vid centrumhålet. Dessutom är det graverat en penna som skriver något...
Förmodligen var det ett påhitt av den alltid infallsrike managern Jake Riviera som också såg till att klisterlappen "Half a recorded at half the price" hamnade på omslagets framsida. Den här maxisingeln såldes alltså för halva priset.
På singeln nämns inte Cowboy Outfit i namn, "Half a boy and half a man" är strikt utgiven i Nick Lowes namn. En texmex-kryddad poplåt som med ett dragspel, kanske spelat av Geraint Watkins, kunde ha blivit en ren cajunexplosion. Nu blir det Paul Carracks pipiga orgel som spelar den musikaliska huvudrollen i arrangemanget.
"Awesome", som också är hämtad från albumet "Nick Lowe & his Cowboy Outfit", är huvudsakligen instrumental där Nick Lowes gitarr har den där kända twangklangen a la Duane Eddy. Låten är väl en parentes i Lowes stora produktion men är resultatet av ett roligt låtskrivarsamarbete mellan Lowe och Jake Riviera, managern han hade under många år. Tillsammans med Elvis Costello följde han troget Riviera från Stiff via Radar till F-Beat.
Helt i linje med Rivieras sinne för uppmärksamhet kallar han sig Profile som låtskrivare och därmed skapas det perfekta låtskrivarteamet Lowe/Profile. Paret är ansvarig för ytterligare några låtar i Nick Lowes diskografi: Tidigt i karriären skrev de "I love my label" tillsammans, som hamnade på "Bunch of Stiffs", och har också skrivit "Cry it out" på "Pinker and prouder than previous" (Demon, 1987).
Tredje låten på maxisingeln är en repris på en repris, "Cruel to be kind", och är en av Nick Lowes mest kända låtar som har en lång historia. Låten, som han har skrivit tillsammans med Ian Gomm, spelades första gången in hösten 1974 med killarnas dåvarande band Brinsley Schwarz. Men bandet sprack strax därpå och albumet "It's all over now", som låten var ämnad för, hamnade i byrålådan. Släpptes, på Gomms initiativ, först 1988 men drogs snabbt in på Nick Lowes begäran då han inte tyckte att skivan höll rillräcklig kvalité. Hela historien om skivan och dess innehåll går att läsa här.
Brinsley Schwarzs originalinspelning av "Cruel to be kind" släpptes dock som singel-b-sida (a-sida: "Little Hitler") redan 1978 med Nick Lowe själv. Sedan gjorde Nick och det övriga Rockpile-gänget en nyinspelning av låten till albumet "Labour of lust" och den inspelningen har hamnat på många singlar sedan dess. A-sida i augusti 1979, dagens maxisingel (1984), b-sida till "What's shakin' on the hill" i april 1990 och b-sida till "All men are liars" i augusti 1990.
Blir du plötsligt intresserad av Nick Lowes fullständiga diskografi finns den här.
/ Håkan
Konserten blev som en resa
Nära det stora genombrottet
<< | Oktober 2017 | >> | ||||
Må | Ti | On | To | Fr | Lö | Sö |
1 | ||||||
2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 |
9 | 10 | 11 | 12 | 13 | 14 | 15 |
16 | 17 | 18 | 19 | 20 | 21 | 22 |
23 | 24 | 25 | 26 | 27 | 28 | 29 |
30 | 31 |
Kjell J 31/01: Texten är förstås skriven 1980, Men ursäkta gnället och/eller pekpinnen, Ro...
Jarmo Tapani Anttila 31/01: Lustigt, har precis läst färdigt boken Too Much Too Young, The 2 Tone records ...
Anne-Lie Dahl Parkegren 16/01: Hej! Jag, en tjejkompis och lilla syrran var på hans konsert. Tror vi satt på...
Peter Jönsson 1/01: Hej Håkan, Bra och nykter recension av Indoor Safari. (Tror emellertid att Nic...
Per Magnusson 29/12: Hej, ang svenska The Howlers inspelning av "Susie Q", som var b-sida på deras e...
Torsten Ståhlberg 29/12: Ang. SAM & DAVE/PERCY SLEDGE/ARTHUR CONLEY/TENDERS: Idrottshuset 25/10 1967. P...
Jan Boholm 13/12: Den här plattan gjorde mig glad, varm och trygg! Har gillat hans lågmälda pla...
Tomas Skagerström 18/11: Håkan Pop, snyggt skrivet. Håller med dig./Tomas ...
Anders Welander 19/10: The Howlers från Kristianstad spelade in Suzie Q före både Rolling Stones och...
Mikael Wigström 13/10: Så fint skrivet,,har ju följt nick sedan han började,,och han är fortfarande...


Kommentarer till blogginlägget: