Blogginlägg från 2013-03-20
Singlar#33: SONNY CHARLES & THE CHECKMATES, LTD.
SONNY CHARLES & THE CHECKMATES, LTD.: Black pearl (A&M, 1969)
SOM VÄN AV PHIL SPECTORS MÄSTERLIGA PRODUKTIONER på 60-talet hade jag inte svårt att bli fascinerad när han 1969 gjorde comeback på popscenen. På det världsberömt bittra sättet hade Spector lagt ner verksamheten 1966, skrotat skivbolaget Philles och dragit sig undan offentligheten när hans fantastiska produktion av Ike & Tina Turners "River deep mountain high" (1966) inte blev den självklara hit den borde ha blivit. Att bli uppmärksammad 3:a i England räckte inte när det blev en katastrofalt blygsam 88:e-placering i hemlandet USA.
Men Spector och hans karriär har genom åren haft många liv. 1969 var han tillbaka i ett samarbete mellan Phil Spector Productions och skivbolaget A&M. Men det blev ingen satsning en masse fast den snygga logotypen (se ovan på etikettens högra sida) var så stilig och lovade så mycket. Nej, blott tre artister fick chansen att spegla sig i Spectors skugga under 1969. Kom möjligen alla förpliktelser mot Beatles, "Let it be" och soloskivorna med John Lennon och George Harrison, emellan och störde den egna comebacken?
The Checkmates Ltd var gruppen som hördes och sågs mest i samband med den här Spector-comebacken. Gruppnamnet har varit kraftigt använt genom tiderna. Redan 1959 hette Emile Fords kompgrupp Checkmates och det har i historien funnits ytterligare sex band under det namnet. Men just amerikanska The Checkmates Ltd hade en något kortare historia som började i Indiana. Upptäcktes 1966 av sångerskan Nancy Wilson, gav ut singlar fram till 1967 som producerades av Wilson, David Axelrod och Kelly Gordon. Den senare producerade också gruppens första album, "Live! at Caesar's Palace" (1967).
Gruppen, som hade två leadsångare i Bobby Stevens och Sonny Charles, upptäcktes sedan av Phil Spector som utnyttjade de båda sångarnas roller i det sedvanligt välutrustade Wall Of Sound med en stor orkester, körer och ännu större stråkarrangemang. Sonny var förstesångaren men på gruppens första Spector-singel, den fina vemodiga balladen "Love is all I have to give" som släpptes i mars 1969, var det Bobby som sjöng. Han hade också skrivit låten tillsammans med Spector.
Redan på nästa singel, "Black pearl" som kom bara en månad senare, var det Sonny Charles längst fram vid mikrofonen och han fick också egen credit på etiketten. Ännu en låt, den här skrev jag om för knappt en månad sedan, som behandlar segregation och den svarta kvinnans underlägsna ställning i det amerikanska samhället. Några textrader:
Black pearl, precious little girl
Let me put you up where you belong
Black pearl little girl
You been in the background much too long
You been working so hard your whole life through
Tendin' other people's houses
Raisin' up their children too
Hey how about something for me and you
UNDER DET TIDIGA 60-TALET SAMARBETADE Phil Spector ofta med professionella låtskrivarteam, exempelvis Andreoli/Poncia, Barry/Greenwich, Goffin/King och Mann/Weil, och hade nu hittat ytterligare ett, Toni Wine och Irwin Levine.
På det tidiga 60-talet var det nästan alltid Jack Nitzsche som skrev de fylliga arrangemangen till Spectors popsymfonier men 1969 hade han hittat en ny samarbetspartner på det området, Perry Botkin Jr. Han var en ännu mer rutinerad arrangör (åt bland annat Bing Crosby, Bobby Darin, Cascades ("Rhythm of the rain"), Connie Stevens och Sammy Davis Jr) och filmkompositör.
Fortfarande var Spector ointresserad av singel-b-sidor. Tidigare på 60-talet envisades han med att lägga anonyma instrumentallåtar på baksidan av hitsinglar så att ingen skulle missa skivans viktigaste låt. Här har han helt struntat i b-sidan. Instrumentala "Lazy Susan", en bossanovajazzig sak, är skriven av Checkmates gitarrist Harvey Trees, producerad av Even-Stevens Productions och saknar helt Spectors magiska fingrar.
Albumet med Checkmates Ltd, som släpptes på hösten 1969 med singlarna som lockbete, var helt producerat av Spector men en mindre besvikelse ty förutom singel-a-sidorna innehöll skivan inga nyproducerade originallåtar. Förutom singellåtarna var det tre covers på förstasidan, "Proud Mary". "I keep forgettin'" och "Spanish Harlem" och hela b-sidan var hela "Hair"-medleyt. Tredje singeln var de två förstnämnda låtarna som släpptes våren 1970 som då också betydde att Checkmates Ltd var ett avslutat kapitel.
Övriga singlar i Spector/A&M-samarbetet var Ronettes (med tillägget "featuring the voice of Veronica") med den revanschlystna låttiteln "You came, you saw, you conquered!" och Ike & Tina Turners helt bortglömda Motown-cover " A Love Like Yours (Don't Come Knocking Every Day)".
A-sidan:
B-sidan:
/ Håkan
<< | Mars 2013 | >> | ||||
Må | Ti | On | To | Fr | Lö | Sö |
1 | 2 | 3 | ||||
4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9 | 10 |
11 | 12 | 13 | 14 | 15 | 16 | 17 |
18 | 19 | 20 | 21 | 22 | 23 | 24 |
25 | 26 | 27 | 28 | 29 | 30 | 31 |
Kjell J 31/01: Texten är förstås skriven 1980, Men ursäkta gnället och/eller pekpinnen, Ro...
Jarmo Tapani Anttila 31/01: Lustigt, har precis läst färdigt boken Too Much Too Young, The 2 Tone records ...
Anne-Lie Dahl Parkegren 16/01: Hej! Jag, en tjejkompis och lilla syrran var på hans konsert. Tror vi satt på...
Peter Jönsson 1/01: Hej Håkan, Bra och nykter recension av Indoor Safari. (Tror emellertid att Nic...
Per Magnusson 29/12: Hej, ang svenska The Howlers inspelning av "Susie Q", som var b-sida på deras e...
Torsten Ståhlberg 29/12: Ang. SAM & DAVE/PERCY SLEDGE/ARTHUR CONLEY/TENDERS: Idrottshuset 25/10 1967. P...
Jan Boholm 13/12: Den här plattan gjorde mig glad, varm och trygg! Har gillat hans lågmälda pla...
Tomas Skagerström 18/11: Håkan Pop, snyggt skrivet. Håller med dig./Tomas ...
Anders Welander 19/10: The Howlers från Kristianstad spelade in Suzie Q före både Rolling Stones och...
Mikael Wigström 13/10: Så fint skrivet,,har ju följt nick sedan han började,,och han är fortfarande...


Kommentarer till blogginlägget: