Blogginlägg
INTERVJUER 74-94: Per Gessle (1984)
16 MARS 1984 HADE GYLLENE TIDER TURNÉPREMIÄR i Köping Folkets Park. Jag och fotografen Anders Erkman åkte dit för att bevaka premiären och recensera konserten. Utan att riktigt veta chansade vi på att bandet bodde på Esso Motorhotell och mycket riktigt laddade Per Gessle & Co där innan konserten. Jag hade inte planerat någon regelrätt intervju men på plats fick vi möjlighet att träffa killarna på deras hotellrum.
Det känns konstigt att skriva det nu, efter alla ständigt hysteriskt framgångsrika återföreningar, men just då var det inga gyllene tider för Gyllene Tider. Medan fyra av de fem killarna hade gjort lumpen passade Per Gessle på att göra en soloskiva, ”Per Gessle” (1983). Samtidigt tappade ett inaktivt Gyllene Tider både publik och popularitet och det var den där fredagen i mars 1984 uppenbart att bandet inte längre automatiskt drog publik eller ens sålde skivor i samma stora upplagor som tidigare.
Vi mötte en ganska splittrad grupp på hotellet. Om jag minns det rätt satt fyra av killarna i ett rum och tittade på tv medan Gessle ägnade tid ensam på sitt eget rum och tyckte i stort sett synd om sig själv. Det framstår rätt tydligt att han varken vill turnera eller skriva låtar på engelska och det är ju rätt absurda uttalanden när man med facit i hand vet att han två år senare, visserligen oplanerat, sjösätter Roxette, tillsammans med Marie Fredriksson, som kommer att få hela världen som hemmaplan.
Jag har sällan hört en artist vara så missnöjd med en aktuell skiva som Gessle är när han pratar om den engelskspråkiga ”The heartland café” som släpptes bara en månad innan turnépremiären. Men han hade en liten, liten förhoppning om att det skulle hända något positivt när den skulle släppas i USA, då under gruppnamnet Roxette. På den punkten hade han en sorts spådom i sitt huvud om framtiden fast inte just då och inte just den plattan... Men det var på ”The heartland café” som namnet Roxette förekom första gången i ett Per Gessle-sammanhang, då som namnet på den EMI-distribuerade skivetiketten.
1984 hade Gyllene Tider som sagt ingen framtid och ett år senare sprack gruppen officiellt som gjorde att Per Gessle nu var soloartist på riktigt. Hans andra soloalbum, ”Scener”, släpptes på hösten 1985 och när jag träffade honom i samband med den releasen var det en rätt osäker artist som hade planer för framtiden men just då inte hade en aning om vad som under 1986 skulle förändra hela hans liv. Här finns intervjun med Per Gessle från oktober 1985.
Den här intervjun publicerades ursprungligen i Nerikes Allehanda 19/3 1984.
”TURNERA ÄR ETT NODVÄNDIGT ONT”
I FREDAGSKVÄLL HADE GYLLENE TIDER turnépremiär i Köpings Folkets Park. En premiär som först planerades till Örebro där dock flera olika arrangörer ifrågasatte gruppens popularitet och backade ur den ”chansningen”. Därför blev Köping premiärplats på Gyllene Tiders första turné på ett och ett halvt år.
Men för Per Gessle, gruppens sångare, låtskrivare och hela identitet för fansen, är turnerandet ett nödvändigt ont.
- Jag vill inte turnera. Det är de andra grabbarna som trycker på och sedan har vi ett skivbolag som vill att vi helst turnerar året runt.
- Det är OK att stå på scen, möta levande publik, men det är ju ett tråkigt och overkligt liv man lever däremellan. Det är roligare att skriva låtar och spela in demotejper. Och att göra videon ”Teaser japanese” var en intressant upplevelse. En video som når flera miljoner människor på en gång, säger Per.
Gapet mellan Per Gessle och de övriga Gyllene Tider-medlemmarna Mats Persson, Göran Fritzson, Anders Herrlin och Micke Andersson är större än någonsin. Per skrev samtliga låtar själv på senaste albumet ”Heartkland café” då han alltmer sällan träffar eller umgås med de andra killarna, Dessutom tycker han det är begränsat att göra skivor med en grupp och är inte nöjd med senaste skivan.
- Jag är orolig över de vikande försäljningssiffrorna för albumet men internationellt börjar intresset öka. Ett minialbum med sex låtar ska ges ut i USA och flera länder i Europa släpper singeln och/eller albumet. Blir det napp där prioriteras givetvis Gyllene Tiders karriär framför min egen.
”Heartland café” gruppens första album på engelska och Per håller helt med många recensenter som kritiserat texterna.
- Det är svårt att skriva på engelska och det dröjer innan jag försöker igen.
Per Gessle har skrivit en singel-låt till Monica Törnell, ”Krig”, och bidrar med låtar på Marie Fredrikssons och Janne Barks kommande soloskivor. När det nu går mot kärvare tider för Gyllene Tider har han mycket att falla tillbaka på. Han är en av Sveriges bästa låtskrivare.
/ Håkan
00: #23. NEIL YOUNG
Covers: John Prine
<< | November 2019 | >> | ||||
Må | Ti | On | To | Fr | Lö | Sö |
1 | 2 | 3 | ||||
4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9 | 10 |
11 | 12 | 13 | 14 | 15 | 16 | 17 |
18 | 19 | 20 | 21 | 22 | 23 | 24 |
25 | 26 | 27 | 28 | 29 | 30 |
Kjell J 31/01: Texten är förstås skriven 1980, Men ursäkta gnället och/eller pekpinnen, Ro...
Jarmo Tapani Anttila 31/01: Lustigt, har precis läst färdigt boken Too Much Too Young, The 2 Tone records ...
Anne-Lie Dahl Parkegren 16/01: Hej! Jag, en tjejkompis och lilla syrran var på hans konsert. Tror vi satt på...
Peter Jönsson 1/01: Hej Håkan, Bra och nykter recension av Indoor Safari. (Tror emellertid att Nic...
Per Magnusson 29/12: Hej, ang svenska The Howlers inspelning av "Susie Q", som var b-sida på deras e...
Torsten Ståhlberg 29/12: Ang. SAM & DAVE/PERCY SLEDGE/ARTHUR CONLEY/TENDERS: Idrottshuset 25/10 1967. P...
Jan Boholm 13/12: Den här plattan gjorde mig glad, varm och trygg! Har gillat hans lågmälda pla...
Tomas Skagerström 18/11: Håkan Pop, snyggt skrivet. Håller med dig./Tomas ...
Anders Welander 19/10: The Howlers från Kristianstad spelade in Suzie Q före både Rolling Stones och...
Mikael Wigström 13/10: Så fint skrivet,,har ju följt nick sedan han började,,och han är fortfarande...


Kommentarer till blogginlägget: