Blogginlägg

En låtmässigt ganska enastående repertoar

Postad: 2017-07-10 10:02
Kategori: Live-recensioner

Foto: Robban Andersson/Nerikes Allehanda

Per Gessles konsert i Örebro 8 juli 2017, på det nya spelstället Gustavsvik, var sommarturnéns andra. Jag gjorde ett tillfälligt inhopp som recensent på Nerikes Allehanda och blev innan konserten intervjuad live på na-sajten. Ni kan se intervjun som en del i bildspecialen på den här sidan.


Den här recensionen publicerades i en kortare version ursprungligen i Nerikes Allehanda 10/7 2017.

PER GESSLE
Gustavsvik, Örebro 8 juli 2017
Konsertlängd: 21:00-22:44 (104 minuter)

GOOD HARVEST
Gustavsvik, Örebro 8 juli 2017
Konsertlängd: 19:30-19:55 (25 minuter)

STRANDELS
Gustavsvik, Örebro 8 juli 2017
Konsertlängd: 20:10-20:31 (21 minuter)

Min plats: ca 40 m svagt till vänster om scenen.


Efter en tio år lång "paus" som soloartist på svenska ska det enligt alla poprelaterade regler inte kunna vara möjligt att kunna återkomma med flaggan i topp. Men då har alla analyser inte räknat med Per Gessles rent odödliga kvalitéer som låtskrivare, som artist och som fenomen. I hans dna återfinns alla hemliga ingredienser som tillsammans kan skapa sommarkänsla och gemensam glädje och fick på lördagskvällen, inför många, många tusen i publiken, till och med vädret att verka bättre än det var.
   Nåja, inför Per Gessles konsert dallrade det ändå en viss påtaglig spänning och osäkerhet i luften och hans "comeback" var långtifrån någon säker succé på förhand. Det som brukar vara Gessles signum, att mata en hungrig publik med nyskrivna kommersiella hits, har den här gången haft en helt annan taktik. Försommarens album "En vacker natt", inspelad i Nashville, doftade mer americana än svensk sommarpop så med den skivan som utgångspunkt skulle Gessle den här gången inte kunna sparka in redan öppna dörrar. Det klarade däremot alla hans övriga hits av åt honom.
   Per Gessle blandade och gav ur en låtmässigt ganska enastående repertoar. Ibland kom de förutsägbara återblickarna från en lång karriär lite för ofta för att jag skulle kunna uppleva konserten som innehållsmässigt spännande. Påverkad av fansens otåliga krav på ständig igenkänning och allsång hade gjort Gessle tveklöst feg i sitt val av konsertlåtar.
   "En vacker natt" var på många sätt häpnadsväckande för att den till stora delar saknade just det där typiska och omedelbara Per Gessle-receptet och renodlad hitkänsla. Däremot fanns där djupare musikaliska influenser som inte direkt riktade sig till en sommarstimmig allsångspublik. Kanske en inomhusturné till vintern i normalt stora konserthallar?
   Gessle och hans producenter har valt att döpa sommarturnén till "En vacker kväll" med klar koppling till just ovannämnda album men de nästan två timmarna på scen var först och främst regisserade som en greatest hits-förpackad konsert. För första gången i Gessles långa karriär fick han möjlighet att hoppa mellan Gyllene Tider-hitsen, den internationella Roxette-repertoaren och egna sololåtar i en och samma konsert.
   Det kanske på pappret låter splittrat och kommersiellt förutsägbart men blev i verkligheten en perfekt underhållande helhet. Nytt blod i bandet, Lars Winnerbäck-kända ansikten som Ola Gustafsson (steelguitar) och Malin-My Wall (fiol/mandolin), hade tydligt uppgraderat många arrangemang och höll intresset vid liv under hela konserten. Det fick exempelvis de tämligen uttjatade och i original alldeles för tungfotade Roxette-hitsen att väldigt ofta förvandlas till jordnära pop och naturligt smälta in i den övriga poprepertoaren.
   Gessles band i övrigt innehöll genomgående rutinerat folk med Clarence Öfwerman, keyboards, och Christoffer Lundquist, diverse gitarrer, i spetsen. Med galen blick och ett galet gitarrsound tog Lundquist stundtals över showen. Sångerskan Helena Josefsson tog lite större plats än vanligt med sin väna stämma, sjöng "Segla på ett moln"-introt till "Första pris" och fick det tunga ansvaret att duettsjunga med Gessle i konsertens slutpunkt med "Småstadsprat".
   Basisten Magnus Börjesson höll huvudsakligen en låg profil på scenens högra sida. Tog till orda en gång när han gratulerade Ringo Starr på födelsedagen. Välment och uppmärksamt - om det inte hade varit en dag försent! Bakom trummorna fanns ytterligare ett nytt namn i de här sammanhangen, Andreas Dahlbäck. Vanligtvis en musiker med mycket energi kroppen, som vi har sett bakom både Ulf Lundell och Anna Ternheim, men höll en låg profil tills han fick chansen att stampa igång "Sommartider" ensam på scen.
   Det nya albumet spelade som sagt ingen huvudroll i konsertrepertoaren som ändå tog avstamp i den nya "Min plats". Gessle valde att börja konserten enligt den oskrivna lagen att inleda med första låt från senaste album och det blev en både älskvärd och fräsch start utan att så dags framkalla något explosivt fyrverkeri. Även nya låtarna "Första pris" och "Tittar på dej när du dansar" hade också växt till sig i livekostymen.
   Repertoarmässigt var kombinationen av alla karriärers hits en kassaskåpssäker triumf inför en publik som i vanlig ordning älskade nostalgi över allt annat och aldrig kan sluta älska det förutsägbara. Som recensent saknade jag allmänt de oväntade överraskningarna i låtval, den ordentligt uppgraderade gamla Gyllene Tider-låten "Honung och guld" var ett sällsynt undantag.
   Andra höjdpunkter var alla de nya klangerna i "It must have been love", med Christoffer Lundquist på lapsteel, och aldrig har tre elgitarrer och en fiol varit en sådan vacker kombination som i "Kung av sand".
   Är det inte snart dags att slopa den konstruerade detaljen med extralåtar? Publiken i lördagskväll var så dags dels utpumpad av tempot, i låtar som "Gå och fiska", "The look", "Dressed for success" och "Joyride",. och dels redan övertygade om att artisterna skulle komma tillbaka på scen att klapp och skrik nästan domnade bort i en avslappnad suck.
   Inte heller förbanden fick väl den uppmärksamhet de borde ha fått medan publik hellre ville sitta kvar där dryck serverades eller helt enkelt prataade sönder musiken.
   Duon Good Harvest gjorde en strong insats på den jättelika scenen till en loj respons från publiken. Strandels, syskonduon med Tova och Sixten Strandell och musiker, var ett nytt namn för mig. Modern välsjungen pop, om än inte så personlig, som saknade bas och keyboards på scen men inte i högtalarna.


Per Gessles låtar:
Min plats
På promenad genom stan
Vilket håll du än går
Juni, juli, augusti
Det hjärta som brinner
Första pris
Tittar på dej när du dansar
It must have been love
Honung och guld
Här kommer alla känslorna (på en och samma gång)/Flickan i en Cole Porter-sång
Kung av sand
Ljudet av ett annat hjärta
Spegelboll
Gå och fiska
The look

Extralåtar:
Varmt igen
Tycker om när du tar på mig
Dressed for success
Joyride

Extra extralåtar:
Sommartider
Småstadsprat

/ Håkan




10 år (90)
Beatles (62)
Blogg (517)
Feber (5)
Filmklipp (131)
Jul (80)
Konserter (242)
Krönikor (173)
Larm (20)
Listor (57)
Maxi12" (35)
Minns (168)
Örebro (96)
Pubrock (13)
Stiff (49)

<< Juli 2017 >>
Ti On To Fr
          1 2
3 4 5 6 7 8 9
10 11 12 13 14 15 16
17 18 19 20 21 22 23
24 25 26 27 28 29 30
31            

Bengt Gustafsson 1/04: Hej Hunter/Wagner var med Lou under slutet av 1973. Men under den korta tiden t...

Jarmo Tapani Anttila 25/03: Har försökt hitta denna skiva i Sverige men ej lyckats. Var fick du tag på de...

Kjell J 7/03: https://americana-uk.com/jesper-lindell-before-the-sun Här kan du "compare not...

Magnus Andersson 12/02: Hej Håkan, Tack för din spännande "best of 1973/74" lista! (Jag tror att Br...

Bengt Gustafsson 1/02: Iechyd da is the Welsh word for cheers, meaning good health. It is used when yo...

Johan S 15/01: Fantastiskt album! Allt knyts ihop under dessa år, Faces, Stewart och Stones. ...

Lena 14/01: Tack Håkan, för fina recensioner. ...

Björn 27/12: Hallå Håkan! Likt en vilsen orienterar utan karta och kompass lyser du upp min...

Johan S 19/12: Kan bara hålla med. En av pubrockens juveler!...

Björn 2/12: Som vanligt har redaktören skrivit initierat och med stort hjärta. En liten an...

Jag är född 1952. Skrev min första recension i januari 1970. Har medverkat regelbundet i Nerikes Allehanda i över 45 år med recensioner, krönikor, artiklar och intervjuer. I nästan samtliga fall har det handlat om musik och ur mitt långa liv som skribent har jag hämtat många anekdoter som kommer förekomma här. Med popmusikens historia som grund berättar jag också om egna erfarenheter under den långa resan. Från 50-talet till idag. Plus utförliga recensioner av både konserter, skivor, dvd och böcker. Vill du/ni få er senaste skiva recenserad? Mejla mig, så får ni adress. Håkans Pop hade premiär 22 augusti 2007 och har sedan fyllts på med både nyskrivna artiklar och arkivmaterial från 1971 och framåt. E-posta mig.