Blogginlägg från 2024-10-07
Compilation: The cutting edge
"The cutting edge" (Cooking Vinyl, 1987)
I LIKHET MED FÖRRA VECKANS SKIVA (”The Countdown Compilation”), i min ”Compilation”-serie var det ett namn som lockade mig att köpa det här samlingsalbumet. Jag fick i slutet av 70-talet den engelska gruppen Any Trouble som favorit vars sångare, ledare och låtskrivare hette Clive Gregson. Vilket gjorde att jag följde hans verksamhet även utanför gruppen när de avslutade sin skivutgivning 1984 med albumet ”Wrong end of the race”.
Gregson solodebuterade 1985 med albumet ”Strange persuasions” (Demon) innan han två år senare slog sig ihop med Christine Collister. Utan större erfarenhet hade hon inte gjort några egna skivor men blev 1986 känd som sångerskan som sjöng temat i BBC:s tv-version av Fay Weldons bok ”The Life and Loves of a She-Devil”. Dessutom hade hon i några år sjungit i Richard Thompsons band både på skiva och live, tillsammans med Gregson bland annat.
1987 var ett intensivt år för duon Gregson/Collister. Först albumet ”Home and away” (Cooking Vinyl) sedan medverkan på det här samlingsalbumet där bidraget ”We're not over yet” är skrivet av Gregson som presenteras som tidigare outgivet. Men låten skulle snart släppas officiellt på duons andra album 1987, ”Mischief” (Special Delivery).
Vid den här tidpunkten tillhörde Gregson det folkmusikbaserade skivbolaget Cooking Vinyl som hade startat sin verksamhet 1986 och ännu så länge hade kontrakt med få artister, den amerikanska sångerskan Michelle Shocked och det engelska folkrockbandet The Oyster Band.
"The cutting edge" innehåller många för mig okända namn, förutom Gregson/Collister och The Oyster Band är det bara den engelska folksångaren Rory McLeod som var bekant bland alla folkmusikaliska artister med en del traditionellt låtmaterial i bagaget. Som i många fall också är outgivet material. Den budgetsålda skivan är till stor del marknadsföring av skivbolaget som här har samlat artister och grupper från många brittiska städer, från Yorkshire, Edinburgh, York och Lancashire till Reading och Leeds.
Skivans undertitel är ”A selection of contemporary British roots music” och jag hade väntat mig ett övervägande antal traditionella låtar i traditionella arrangemang men inledningen, första albumsidan, är ganska modern och rockig med en hel del energi.
Oyster Band inleder med full fart, ”a racy new wave beat” som de beskrivs på inneromslaget, och Leeds-bandet The Mekons, ett av få namn på skivan som jag var mekant med, fortsätter med reggaeinfluerad folkmusik. Skotska We Free Kings har full Clash-energi i sin musik och den unga kvartetten Malcolms Interview överraskar med en accapellalåt.
Edward II & the Red Hot Polkas gör däremot helt instrumental musik, dansant och suggestiv och mycket dragspel, innan duon Gregson/Collister får visa upp sig i en uppenbar demoversion av ”We're not over yet” med bara en akustisk gitarr till komp. Redan här hör man att paret är inspirerat av Richard & Linda Thompson och det blir än mer tydligt när de släpper låten i en genomarbetad version på albumet ”Mischief” senare samma år.
Sidan två på ”The Cutting edge” är mer traditionellt formad där fem av sju låtar är traditionella låtar. Ofta med tjejer vid mikrofonerna, ensamma eller tillsammans med killar. Pressgang från Reading gör ganska konventionell rock, Deighton Family gör snabb instrumental fiolmusik, jigs eller reel, och Black Spot Champions bjuder på mer fiol men också med sång.
Innan skivan avslutas med vacker stämningsfull instrumentalmusik framförd av Andrew Cronshaw på elektrisk cittra.
Side 1
The Oyster Band: Hal-an Tow
The Mekons: Can't Find My Money
We Free Kings: Death Of The Wild Colonial Boy
Malcolms Interview: Sea Never Dry
Edward II & The Red Hot Polkas: The Walls Of Butlins
Clive Gregson & Christine Colleston: We're Not Over Yet
Side 2
Rory McLeod: Baksheesh Dance
Mark T. & The Brickbats: Green Brooms
Gone To Earth: Tippin' It Up To Nancy
Pressgang: Flanders
Deighton Family: Forked Deer
Black Spot Champions: Hopping Down In Kent
Andrew Cronshaw: A Debatable Land
/ Håkan
<< | Oktober 2024 | >> | ||||
Må | Ti | On | To | Fr | Lö | Sö |
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | |
7 | 8 | 9 | 10 | 11 | 12 | 13 |
14 | 15 | 16 | 17 | 18 | 19 | 20 |
21 | 22 | 23 | 24 | 25 | 26 | 27 |
28 | 29 | 30 | 31 |
Anders Welander 19/10: The Howlers från Kristianstad spelade in Suzie Q före både Rolling Stones och...
Mikael Wigström 13/10: Så fint skrivet,,har ju följt nick sedan han började,,och han är fortfarande...
Mikael Bodin 11/10: Jag var också på plats i den bastuliknande arenan och fick uppleva vad som ver...
Mikael Bodin 11/10: Jag var på en av Tyrolspelningarna och en på Trädgårn i Göteborg och kan h...
Hanna B 18/09: Hej Håkan! Min uppfattning av kvällen på Frimis var snarare att folk var där...
Peter Forss 5/09: Jag minns låten som "Stop" från LP:n Supersession. Här en spotifylänk till ...
Per H 28/08: Omräknat till dagens penningvärde är det 213 kr, det får man inte många kon...
Per Erik Ahlqvist 28/08: Hej Håkan! Jag har undrat över en sak med just Fluru. De släpte sin debutsing...
Bengt Gustafsson 17/08: Hej Visst kan Bruce varit missnöjd med Rendezvous. Men den spelades live 57 g...
Peter 2/07: Nja, Honeycombs hade ju en hit till: That´s the way som jag tror hamnade på Ti...
Jag är född 1952. Skrev min första recension i januari 1970. Har medverkat regelbundet i Nerikes Allehanda i över 45 år med recensioner, krönikor, artiklar och intervjuer. I nästan samtliga fall har det handlat om musik och ur mitt långa liv som skribent har jag hämtat många anekdoter som kommer förekomma här. Med popmusikens historia som grund berättar jag också om egna erfarenheter under den långa resan. Från 50-talet till idag. Plus utförliga recensioner av både konserter, skivor, dvd och böcker. Vill du/ni få er senaste skiva recenserad? Mejla mig, så får ni adress. Håkans Pop hade premiär 22 augusti 2007 och har sedan fyllts på med både nyskrivna artiklar och arkivmaterial från 1971 och framåt. E-posta mig.
Kommentarer till blogginlägget: