Blogginlägg

Avskalad country och akustisk folkmusik

Postad: 2022-06-30 00:25
Kategori: Live-recensioner


Willie Carlisle inledde konsertkvällen...


...och Dylan Earl fortsatte...


...och tillsammans avslutade de konserten.


DYLAN EARL
WILLI CARLISLE
Kulturterrassen, Örebro 29 juni 2022
Konsertlängd: 20:30-21:24 (WC, 54 min) 21:37-22:28 (DE, 51 min)
Min plats: Stående ca 6 meter från scenen.


PÅ ONSDAGSKVÄLLEN FICK ÖREBRO musikaliskt besök från Ozark-bergen i Arkansas. De båda amerikanerna Dylan Earl och Willi Carlisle, som inte är så allmänt kända i det här landet, turnerar just nu tillsammans med några spelningar i Sverige på programmet.
   Ännu en gång den här månaden gick jag på konsert utan att vara förberedd eller ha någon sorts koll på artisterna. Lite snabbt inlyssnad på artisternas senaste skivor är väl inte tillräckligt för att beskriva mig som någon expert i ämnet men det spontana underhållningsvärdet ska aldrig underskattas. Ty underhållande, smått överraskande och stundtals väldigt bra är min snabbanalyserande åsikt.
   Båda artisterna tillhör väl den stora amerikanska country- eller americana-vågen av artister men tillhör väl den mindre anonyma kretsen fast den ene (Dylan Earl) råkar dela namn med två stora USA-profiler.
   Det här var mitt första konsertbesök på Kulturterrassen där det bjöds på mindre traditionell country än jag hade förväntat mig. Båda artisterna uppträdde ensamma på scenen och i det avskalade formatet blev det snarare folkmusik (Carlisle) och akustisk singer/songwriter-pop (Earl) än country.
   Earl/ Carlisle-turnén i Europa med några spelningar i Sverige är lite dåligt tajmad ty både Carlisle och Earl har planerade album på gång. Båda bjöd på rikligt med låtar från de kommande skivorna men å andra sidan var ju båda artisternas repertoarer i mina öron ganska okända i sin helhet.
   Klädsamt vardaglig inledde Willi Carlisle konsertarrangemanget med långa mellansnack och låtar där han spelade på både banjo, akustisk gitarr och dragspel. Textburna låtar som han presenterade på typiskt amerikanskt sätt med kvicka avancerade förklaringar. De nio låtarna pendlade mellan cowboysånger på spanska, en svenskinfluerad instrumentallåt på dragspel, en gospel och en hymn till sin bror. Och sedan avslutade han sitt framträdande med Steve Goodmans ”The ballad of Penny Evans” - helt accappella.
   Om Carlisle var vardagligt klädd med en vanlig cowboyhatt på huvudet var Dylan Earl, som fortsatte konsertkvällen efter en 13 minuter lång paus, propert klädd med en elegant Stetson-hatt på huvudet. Hans steelguitar-baserade countrymusik på skiva fick på scen en helt annan lyster där den akustiska gitarren klingade perfekt och hans röst hade både djup och välartikulerad stuns. Och i Earls mun blev mellansnacken än mer betydelsefulla och tänkvärda och smälte liksom ihop med nästa låt.
   Även Earl klämde in en cover, ett önskemål från den välinformerade delen av publiken, på Blaze Foley-låten ”Clay pigeons” i en repertoar som till stor del var hämtad från ett kommande album (och i ett fall ”nästnästa skiva”...).
   Både Earl och Carlisle kommer frå samma delstat i USA och det blev under konserten tämligen uppenbart att de kände varandra mer än vi i publiken inledningsvis kunde ana. Earl tillägnade Carlisle en låt och konsertkvällen avslutades med båda artisterna på scen samtidigt. Tre låtar där Carlisle spelade både munspel och banjo och gjorde slutnumret ”What the rocks don't know” nästan till ett soloframträdande.

/ Håkan




10 år (90)
Beatles (62)
Blogg (517)
Feber (5)
Filmklipp (131)
Jul (80)
Konserter (242)
Krönikor (173)
Larm (20)
Listor (57)
Maxi12" (35)
Minns (168)
Örebro (96)
Pubrock (13)
Stiff (49)

<< Juni 2022 >>
Ti On To Fr
    1 2 3 4 5
6 7 8 9 10 11 12
13 14 15 16 17 18 19
20 21 22 23 24 25 26
27 28 29 30      

Bengt Gustafsson 1/04: Hej Hunter/Wagner var med Lou under slutet av 1973. Men under den korta tiden t...

Jarmo Tapani Anttila 25/03: Har försökt hitta denna skiva i Sverige men ej lyckats. Var fick du tag på de...

Kjell J 7/03: https://americana-uk.com/jesper-lindell-before-the-sun Här kan du "compare not...

Magnus Andersson 12/02: Hej Håkan, Tack för din spännande "best of 1973/74" lista! (Jag tror att Br...

Bengt Gustafsson 1/02: Iechyd da is the Welsh word for cheers, meaning good health. It is used when yo...

Johan S 15/01: Fantastiskt album! Allt knyts ihop under dessa år, Faces, Stewart och Stones. ...

Lena 14/01: Tack Håkan, för fina recensioner. ...

Björn 27/12: Hallå Håkan! Likt en vilsen orienterar utan karta och kompass lyser du upp min...

Johan S 19/12: Kan bara hålla med. En av pubrockens juveler!...

Björn 2/12: Som vanligt har redaktören skrivit initierat och med stort hjärta. En liten an...

Jag är född 1952. Skrev min första recension i januari 1970. Har medverkat regelbundet i Nerikes Allehanda i över 45 år med recensioner, krönikor, artiklar och intervjuer. I nästan samtliga fall har det handlat om musik och ur mitt långa liv som skribent har jag hämtat många anekdoter som kommer förekomma här. Med popmusikens historia som grund berättar jag också om egna erfarenheter under den långa resan. Från 50-talet till idag. Plus utförliga recensioner av både konserter, skivor, dvd och böcker. Vill du/ni få er senaste skiva recenserad? Mejla mig, så får ni adress. Håkans Pop hade premiär 22 augusti 2007 och har sedan fyllts på med både nyskrivna artiklar och arkivmaterial från 1971 och framåt. E-posta mig.