Blogginlägg från 2013-03-08
Singlar#38: DR FEELGOOD
DR FEELGOOD: Milk and alcohol (United Artists, 1979)
DEN HÄR LISTAN SAKNAR FÖR ÖGONBLICKET KONSEKVENS. Min ursprungliga intention var att fylla listan med genomgående unika singlar och inte fullt så kommersiellt framgångsrika singlar. "Milk and alcohol"-singeln är varken det ena eller det andra. Det är Dr Feelgoods kommersiellt mest framgångsrika singel (som bäst 9:a i England) och både a- och b-sidan hade, när skivan kom ut i januari 1979 (fast det står 1978 på etiketten...), funnits på skiva i tre månader som spår på gruppens album "Private practice".
Dr Feelgood var ju allra främst en liveattraktion och hade ingen ambition att vara en hitmaskin men just på den här låten fungerar det alldeles utmärkt. Och den kanske största förklaringen är nytt blod och nya förutsättningar. Sedan april 1977 hade gruppen en ny gitarrist, John Mayo som gruppens sångare Lee Brilleaux omedelbart döpte om till Gypie, som kom in och ersatte originalmedlemmen Wilko Johnson. Det var den amerikanske sångaren George Hatcher som introducerade Mayo för Brilleaux.
Mayo kanske inte hade Wilkos utstrålning (vem har det?) men kom in som en färgstark gitarrist men blev också en viktig låtskrivare i gruppen. Redan på första albumet tillsammans, "Be seeing you" (oktober 1977) hade Mayo del i de flesta originallåtarna och "Hi-rise" skrev han dessutom själv.
Inför nästa album, "Private practice", hamnade Mayos gitarr och låtar än mer i centrum och skulle på en av albumlåtarna, just "Milk and alcohol", spela huvudrollen tack vare ett av hans gitarriff som sedan fick en text av Nick Lowe. Lowe hade samarbetat med Feelgoods tidigare både som låtskrivare och producent och nu skrev han en text inspirerad av John Lee Hooker och en egen upplevelse:
White boy in town
Big black, blue sound
Night club, I paid in
I got a stamp on my skin
Main attraction dead on his feet
Black man rhythm with a white boy beat
They got him on milk and alcohol
They got him on milk and alcohol
Texten har sin upprinnelse i USA när både Feelgoods och Lowe var där och den mest populära drinken var en mix på kaffe med mjölk och den mexikanska likören Kahlua. Dessutom såg de under besöket en konsert med John Lee Hooker som i en av sina låtar ("It serves you right to suffer") sjöng om mjölk, grädde och alkohol. Allt blev för Lowe en uppenbar inspiration till en ny låttext.
När "Milk and alcohol" blev en singel pressades den i flera olika färger på vinylen, både svart, brun och vit och omslagsdesignen baserades på en flaska Kahlua.
Nick Lowe hade producerat "Be seeing you" men nya albumet "Private practice" skulle först produceras av skivbolagets husproducent Martin Rushent, som dock blev sjuk, men kom sedan att produceras av den hittänkande amerikanen Richard Gottehrer med lång rutin både som låtskrivare och producent.
B-sidan "Every kind of vice", som också var hämtad från albumet, var däremot inte producerad av Gottehrer utan något som blivit kvar efter Rushents inledande inspelningar. Han var en tekniker som hade blivit het producent åt artister som Stranglers, Buzzcocks och Ian Gomm. Låten var ett tillfälligt samarbete Feelgood/Rushent och skrevs återigen av Mayo, nu tillsammans med Feelgoods-sångaren Lee Brilleaux, och baseras ännu en gång på ett framträdande riff.
1989 spelade Dr Feelgood överraskande in en ny version av "Milk and alcohol", nu med tillägget "(New recipe)" i titeln, producerad av Dave Edmunds. Med mer eko, fetare gitarrer, långa solon och överhuvudtaget ett mer kommersiellt sound.
Mats Ronander har gjort en i sammanhanget intressant och väldigt udda cover på "Milk and alcohol" med text av Mats själv, "Mjölk och alkohol" som finns med på hans debutalbum "Hård kärlek" (1981). Arrangerad av Mats tillsammans med Stefan Nilsson och Åke Sundqvist där Nilssons lager av syntar spelar en stor roll vid sidan av Mats gitarr.
A-sidan:
B-sidan:
/ HÃ¥kan
<< | Mars 2013 | >> | ||||
Må | Ti | On | To | Fr | Lö | Sö |
1 | 2 | 3 | ||||
4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9 | 10 |
11 | 12 | 13 | 14 | 15 | 16 | 17 |
18 | 19 | 20 | 21 | 22 | 23 | 24 |
25 | 26 | 27 | 28 | 29 | 30 | 31 |
Hanna B 18/09: Hej Håkan! Min uppfattning av kvällen på Frimis var snarare att folk var där...
Peter Forss 5/09: Jag minns låten som "Stop" från LP:n Supersession. Här en spotifylänk till ...
Per H 28/08: Omräknat till dagens penningvärde är det 213 kr, det får man inte många kon...
Per Erik Ahlqvist 28/08: Hej Håkan! Jag har undrat över en sak med just Fluru. De släpte sin debutsing...
Bengt Gustafsson 17/08: Hej Visst kan Bruce varit missnöjd med Rendezvous. Men den spelades live 57 gÃ...
Peter 2/07: Nja, Honeycombs hade ju en hit till: That´s the way som jag tror hamnade på Ti...
Mikael Johansson 27/06: Var där i konserthuset 1977, 16 år gammal. Visste inte riktigt vad som väntad...
Kjell J 16/06: Kolla gärna in denna ytterst förträffliga Youtube-kanal:@YesterdaysPapers (ti...
Valbobo 10/06: 1970 spelade faktiskt Cilla Black in en cover på Olles Det gåtfulla folket. Ko...
Andreas Lundell 19/05: Svensk pappa och irländsk mamma kan man väl klämma in....
Jag är född 1952. Skrev min första recension i januari 1970. Har medverkat regelbundet i Nerikes Allehanda i över 45 år med recensioner, krönikor, artiklar och intervjuer. I nästan samtliga fall har det handlat om musik och ur mitt långa liv som skribent har jag hämtat många anekdoter som kommer förekomma här. Med popmusikens historia som grund berättar jag också om egna erfarenheter under den långa resan. Från 50-talet till idag. Plus utförliga recensioner av både konserter, skivor, dvd och böcker. Vill du/ni få er senaste skiva recenserad? Mejla mig, så får ni adress. Håkans Pop hade premiär 22 augusti 2007 och har sedan fyllts på med både nyskrivna artiklar och arkivmaterial från 1971 och framåt. E-posta mig.
Kommentarer till blogginlägget:
Hör av dig på min adress så ska jag berätta en story
Mvh Lars